Suntem pe Facebook

Fumul de miercuri: "Tot romanul bun la toate"

Data: 03 Ianuarie 2018 /

Am terminat si cu 2017 si intram direct in paine. Pentru unii, mai e timp, pentru altii, presiunea sezonului 2018 a inceput inainte sa se termine ultimele curse din 2017. Toti spun ca sunt in cautare de sponsori si cand ii auzi ai impresia ca de la cinci dimineata si pana la zece seara sunt cu o geanta plina cu mape cu prezentari pe care le prezinta miilor de companii la care bat la usi. Un fel de Martorii lui Iehova dar nu cu Turnul de Veghe ci cu cereri de sponsorizare. Dar realitatea e cu totul alta. Jumatate vin cu bani de acasa sau de la firmele lor in timp ce cealalta jumatate are cateva usi deschise unde sezonul 2018 ori s-a rezolvat deja, ori urmeaza sa fie rezolvat. Restul sunt prea putini sau prea nehotarati ca sa conteze in marea schema a motorsportului romanesc.

Ca si in multe altele, romanii vor sa aiba masina lor de curse. Asa cum vrem sa fim proprietarii casei in care stam, asa vrem sa avem masina noastra. „Sa stiu eu ca e a mea, in ce gropi am dat, ce am reparat la ea, ce hachite are.” Nu ne place sa stam in chirie, nu ne place sa ne dam cu masina altuia. Dar un pilot profesionist nu concureaza cu masina lui. Daca e a lui, e ca are el bani si un „soft spot” pentru masina respectiva dar performanta se face cu masini inchiriate de la echipe care cu asta se ocupa. Sau cu masini dezvoltate special de un constructor sau de un preparator care au angajat un pilot sau mai multi.

Cu toate ca nu facem motorsport de ieri, atelierele care se ocupa de masini de curse si care sa se si priceapa sunt foarte putine. Daca te iei dupa ce pretind majoritatea celor care s-au ocupat de cate un bolid cu rollbar, ai zice sa suntem o tara plina de clone ale lui Adrian Newey. Dar suntem departe sa fim niste priceputi. Chiar si marile ateliere dau rateuri, se uita tamp la cate o defectiune, nu stiu de unde sa o apuce si te vezi neputincios cu masina ridicata pe cric in timp ce ceilalti au plecat de mult spre urmatoarele probe.

Dintr-un anumit punct de vedere, in motorsport suntem inca epoca comunista unde fiecare roman cu Dacia era si mecanic. Ii vezi pe Paul Andronic, Lucian Radut, Hora, Zaberca, Giri, Manu Mihalache ca nu sunt simpli piloti ci chiar creierul tehnic al echipei de asistenta. Si nu zic ca e rau dar experienta mea imi spune ca nu poti sa faci performanta de care esti capabil cand mintea iti este in sapte locuri. Treaba treaba se face cum a facut Simone cu Radicalul la Teliu. A incheiat o intelegere, a testat inainte, a venit cu combinezonul si cu casca in geanta si, cu masina unui preparator, a batut tot.

Pana sa gasim sponsori prin agentii, sa inchiriem masini fiabile de la preparatori profesionisti, sa avem un media plan si un calendar de evenimente la care sa participam pentru ca am semnat un contract de publicitate, ei bine, mai trebuie sa asteptam putin. Tot din experienta stiu ca performanta depinde ea de mecanici, de bani, de masina, de teste dar nicidecum asa de mult cum depinde de dorinta si tenacitate. Si din astea doua, din fericire, avem cat cuprinde toti cei care deschidem acest site de nisa... autorally.ro

Andrei Mitrasca

Raliuri

  • CNRD
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Karting

Altele

  • Stiri