Raliul Sibiului

Sibiu, 05 oct. - 07 oct. 2018
www.raliul-sibiului.ro

>


  Clasamente 2018
 Clasamente complete


  Suntem pe Facebook

Fumul de miercuri: "Sunt campion, dar nu conteaza!"

Data: 04 Aprilie 2018 / Raliuri

Unii au bun simt, altii nu au. Sportul are si componenta aceasta de eleganta, de gesturi nepunctate, dar pana la urma e vorba de cine e cel mai bun dupa ce a respectat regulile intrecerii. Nu cine e mai bun si mai bine-crescut. Cand concuram la coasta si eram premiat la grupa diesel, nu ma urcam pe podium cand eram singur. Stateam in fata lui ca si cum primeam un fel de premiu special. Asa cum mai primesc fetele din cand in cand. Altii nu au problema asta. Cu cat sunt mai putini concurenti cu atat mai bine. Ai sanse mai mari sa urci pe podium. Atitudinea aceasta nu face automat din mine un model, le am si eu pe ale mele, oho. Dar cel putin la capilotul acesta, cu premierea care dureaza o vesnicie mai ales pentru ca sunt 100 de categorii, categoriute si categorase, ar trebui facut ceva.


                                                                      Foto: Vlad Teodor

Cand nu am fost inclus in categoria 2 Roti Motrice cu argumentul “lasa ca si asa esti tu la diesel”, am simtit pentru prima oara frustrarea ca sunt privat de un loc V sau VII in favoarea unui loc I sau II. Pentru ca e mai important sa fii al saptelea din 25 decat sa iesi primul din doi concurenti. Si aici vreau sa ajung. FIA va testa un nou model de incadrare a masinilor la viteza in coasta, dupa un “factor de performanta”. Adica, nu mai conteaza ca ai masina de grupa A, de N, neomologata sau ce o fi. Conteaza performanta masinii care este data de cinci factori mari si lati: greutate, motor, aerodinamica, transmisie si sasiu. Intri pe o aplicatie, iti completezi datele masinii si esti incadrat intr-unul din cele cinci categorii de performanta. E momentul sa spun ca nu chiar orice masina este eligibila sa intre in aceasta “urna”. Bine, lucrurile sunt mai complicate decat le prezint eu aici dar ideea e simpla si frumoasa, la prima vedere.

Sunt convins ca orice regula noua se va implementa, se vor gasi metode de a trisa dar hai sa ne imaginam putin, poate utopic, cum ar fi ca la coasta sa avem doar cinci (sau sapte, oricum nu 20 sau 36) categorii de masini. Cu monoposturi cu tot. In prima categeorie sa fie Logan-urile, Swift-urile, masinile de maximum 140 de cai si minimum 1100kg. Debutantii sa mearga doar cu prima categorie. Dupa aceea sa vina masinile pana in 220cp, Clio-urile de N si de A, Civic-uril etc. Dupa aceea cele pana in 300CP aproximativ si tot asa. Cea mai performanta categorie sa fie a monoposturilor de mare performanta si poate masini ca a lui Andronic sau Radut (o sa sara iar de fund ca nu se poate bate un autototurism cu un monopost. Bine, fie, sa fie o cetegorie doar cu Oselle si Radicaluri dar un Predator sa nu intre tot acolo ca nu e corect). Si asa am putea avea in aceeasi categorie un BMW M4 si un Citroen Saxo. Unul cu 400CP, cutie manuala si 1500kg si celalalt cu 160CP, secvential si 700kg. Ar fi mai usor si pentru spectatori, ar fi mai clar cat de performanta e masina, toti castigatorii ar fi campioni pentru ca fiecare categorie ar avea cel putin 10 zece concurenti la fiecare etapa, si masa cu cupe ar fi mult mai mica. Ce ziceti, ne gandim la o solutie care sa faca din castigatori adevarati performeri sau e bine asa, ca am in vitrina vreo 135 de cupe dar nu ma mandresc decat cu o treime din ele?!

Andrei Mitrasca

Raliuri

  • CNRD
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Karting

Altele

  • Stiri