Raliul Sibiului

Sibiu, 05 oct. - 07 oct. 2018
www.raliul-sibiului.ro

>


  Clasamente 2018
 Clasamente complete


  Suntem pe Facebook

Fumul de miercuri: "Raspunsul este: da, merita!"

Data: 06 Iunie 2018 / Raliuri

Daca ar trebui sa concentrez tot ce am invatat din curse in cateva cuvinte pe care sa i le spun unui viitor debutant, ar putea suna cam asa: daca te roade sa participi, fa-o! Oricat de putini bani ai, o licenta, un Logan sau un Huyndai Coupe cu anvelope de strada si un echipament de imprumut poti sa faci rost. Du-te la toate etapele dintr-un sezon, spune in fata oglinzii la finalul anului ca ai facut toate etapele si observa cum ti se lumineaza fata! Sau cum ti se ingroasa vocea la gandul ca va trebui sa faci eforturi si mai mari ca sa te poti bate mai sus la anul. Cel mai bun lucru pe care l-am facut in motorsport a fost cand nu am renuntat in 2010.

Poate ca, la prima vedere, pare o lume in care reusesc doar cei norocosi, dar nu stiu pe nimeni care si-a dorit cu adevarat si nu a ajuns sa fie un nume important. E simplu, daca te arde, vei gasi solutii. Aproape toti am fost spectatori si fani inainte sa ajungem sa concuram chiar cu cei pe care ii admiram, de pe margine. Este un medicament incredibil sa te vezi pe aceeasi lista, la aceeasi masa si la aceeasi Gala cu nume precum Titi Aur, Dan Girtofan, Lucien Hora, Paul Andronic etc.

Cel mai important este sa fii la start. Nu conteaza in ce conditii. Fara mecanici, fara revizie, fara cazare, venit cu masina pe roti. Daca nu esti la start, ai ratat etapa si ti-ai patat tot sezonul. Daca vreodata o sa vii cu texte de genul „a facut nasul botez” sau „aveam programat concediu”, nu mai avem ce discuta. 

Stai la panda in permanenta! Foarte rar cei din fata ta vor avea un parcurs constant. Daca sunt in fata ta, cu masini mai bune si cu mai multa experienta, nu prea ai cum sa ii bati decat daca ii astepti la cotitura. In tot timpul asta in care acumulezi puncte, acumulezi si experienta si la un moment dat, cand o sa fii pregatit, o sa poti sa ii bati pe bune. Acum sansa ta este sa nu faci prostii. Trei locuri patru aduna mai multe puncte decat doua locuri doi si un abandon. Intotdeauna vor exista abandonuri. Tu asigura-te ca ajungi la finis. De fiecare data cand cineva din fata ta abandoneaza, tu vei deveni mai puternic, mai bagat in seama.

Pune-ti o limita a cheltuielilor pe care sa nu o depasesti…. cu mult! :) O sa vrei sa mai pui putere, sa montezi o cutie mai scurta, sa o usurezi. Daca vrei sa cheltui bani pe ceva, cumpara-ti anvelope noi. In rest, doar asigura-te ca masina merge in parametrii ei si fa cat mai multe sezoane. Pana cand ajungi etalonul clasei la care te dai sau al modelului pe care il pilotezi.

Cand esti la bataie si mergi tot mai tare si te gandesti cum sa mai faci rost de inca o secunda sau doua zecimi, fa un pas inapoi, psihologic. Crede-ma, urmeaza sa o dai de gard. Gandeste-te si unde poti sa o pierzi, nu doar unde poti sa mergi mai tare.

Stai de vorba cu toata lumea in parcul de service! Cere parerea celor cu experienta, cat mai multe pareri si fa cum simti ca ti se potriveste mai bine. Daca toti zic ca merge plin si tu simti ca nu merge, nu incerca sa mergi plin! Si, foarte important: vorbeste frumos cu oficialii. Cu toti oficialii. Fie ca sunt de la FRAS, de la organizator sau oameni de traseu. Chiar daca ai tu dreptate, este la fel ca in viata. Degeaba ai dreptate daca o spui pe un ton razboinic. O sa ai o gramada de sanse sa te iei de gat cu ei, dar acum, la inceput, concentreaza-te pe placerea de a pilota chiar daca esti sau doar te simti nedreptatit.

Trebuie sa admiti ca esti un mercenar. Va trebui sa gasesti bani pentru care vei fi nevoit sa faci tot felul de lucruri. Sa te imbraci frumos, sa mergi la conferinte, la intalniri, la mese unde sa te faci placut, sa dai invitati etc. Dar o sa le faci cu bucurie cand stii ca asta iti asigura inca o etapa sau un sezon. Oricum, cel mai important la curse este sa ai focul interior care iti da energie si nu te lasa sa stai deoparte. Chiar daca e mult stres, e enorm de multa satisfactie cand nu renunti.

Ar fi multe de spus, dar atentia oricarui om are niste limite, fie ca e un debutant care iti soarbe orice cuvant, fie ca e un cititor care se gandeste: “Fumuri, frate. Vreau sa il vad la treaba, la volan, ca prea crede ca le stie el pe toate!”

Raliuri

  • CNRD
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Karting

Altele

  • Stiri