Marele Premiu al Emiratului Abu Dhabi

Yas Marina, 25 nov. - 25 nov. 2018


  Clasamente 2018
 Clasamente complete


  Suntem pe Facebook

Ott Tanak a obtinut in Finlanda cea de-a doua victorie din 2018

Data: 29 Iulie 2018 / Formula 1

Pentru a doua oara in actuala editie a Campionatului Mondial de Raliuri, Ott Tanak a iesit victorios. Dupa un duel cu Mads Ostberg in ziua de vineri, Tanak a marit ritmul sambata, distantandu-se in fruntea clasamentului, iar duminica si-a trecut in cont victoria Raliului Finlandei in mare stil, castigand pe power stage. Mads Ostberg a fost surpriza raliului, aducandu-le celor de la Citroen un excelent loc secund, in timp ce Jari-Matti Latvala a intregit podiumul.

Raliul Finlandei reprezinta etapa "de casa" a echipei Toyota. Lasand la o parte tehnologia japoneza si fondurile care vin de la compania asiatica, echipa ce activeaza in WRC isi are sediul in Finlanda, este condusa de Tommi Makinen iar masina a fost dezvoltata pe traseele finlandeze. Asadar, era de asteptat ca Toyota sa faca o impresie buna aici, mai ales ca anul trecut a castigat prin Esapekka Lappi. Chiar si asa, cei de la Toyota au impresionat si in acest an, avand sanse reale la a monopoliza podiumul. Acest lucru nu s-a intamplat atat din cauza ritmului aratat de Mads Ostberg pe Citroen-ul C3 imbunatatit dar si din cauza erorii pe care Lappi a facut-o duminica dimineata.

Ott Tanak s-a instalat la conducere inca de dupa superspeciala de joi seara insa vineri a trebuit sa ii tina piept lui Mads Ostberg, cei doi schimbandu-si pozitiile in fruntea raliului de patru ori pe parcursul zilei. Estonianul a calcat puternic pe acceleratie in prima parte a zilei de sambata, castigand toate cele 4 speciale de dimineata si marindu-si avansul in pozitia de lider. Ostberg nu a putut tine pasul si avea 39 de secunde in urma lui Tanak la finalul zilei de sambata. In plus, norvegianul trebuia sa isi pazeasca spatele, Jari-Matti Latavala apropiindu-se la 5.4 secunde.

Duelul pentru locul doi de duminica a fost unul foarte interesant. Ostberg a castigat prima proba a zilei, cu Latvala venind pe doi, pozitiile lor inversandu-se pe urmatoarele doua speciale. Asadar, diferenta dintre locurile 2 si 3 inainte de power stage era de doar 2.8 secunde. Latvala a dat totul pe proba finala dar nu a fost de ajuns, Ostberg mergand la randul sau la limita si devansandu-si cu jumatate de secunda rivalul. Desi avea un avans consierabil in frunte, trebuind doar sa aduca masina in siguranta la final, Ott Tanak "a zburat" pe power stage, castigand cele 5 puncte suplimentare.

Putina lume s-ar fi asteptat ca cel mai bine clasat pilot Hyundai in Finlanda sa fie Hayden Paddon, avand in vedere ca ceilalti doi componenti ai echipei erau liderul clasamentului general, Thierry Neuville, si nordicul Andreas Mikkelsen. Insa Paddon a avut un ritm bun si, chiar daca nu s-a putut apropia de performantele celor din fata sa, a reusit un foarte bun loc patru. El a beneficiat si de abandonul lui Esapekka Lappi, care castigase sambata trei speciale si urcase de pe 8 pe 4 dar a lovit masina pe PS20, nemaiputand sa continue.

In urma lui Paddon au incheiat cele trei Ford-uri ale echipei M-Sport. Sebastien Ogier a fost ajutat de Teemu Suninen sa termine pe o pozitie mai sus, finlandezul scazand ritmul pe final de raliu. Acelasi lucru l-a facut si Paddon pe power stage pentru Thierry Neuville, fiecare punct fiind foarte important in clasamentul campionatului. Asadar, Ogier s-a clasat al cincelea, fiind urmat de coechipirii Sunien si Elfyn Evans. Al doilea Citroen, pilotat de Craig Breen, a ajuns la final al optulea, in fata lui Thierry Neuville si a lui Andreas Mikkelsen. Lider al clasamentului general, Neuville a fost primul pe drum vineri, avand rolul de a curata traseul de praf. Ogier era al doilea in ordinea de start, fiind la randul sau incurcat de conditiile de aderenta. 

Eerik Pietarinen a invins in categoria WRC2, terminand cu peste un minut in fata unui alt finlandez, Jari Huttunen. Kalle Rovanpera a condus in WRC2 majoritatea raliului insa suspensia stanga fata a Skodei sale s-a rupt pe penultima proba de sambata iar Rovanpera Jr. a fost foarte aproape de abandon. Tanarul pilot de doar 17 ani nu a vrut insa sa renunte si a ajuns la finalul zilei, chiar daca pe PS19 a avut vizibilitate minima, capota masinii desprinzandu-se si acoperindu-i mare parte din parbriz. Echipajul romanesc Simone Tempestini / Sergiu Itu a incheiat pe a noua pozitie a clasamentului WRC2. Ei au fost nevoiti sambata sa abandoneze insa au revenit in ziua finala.

Thierry Neuville continua sa conduca clasamentul general WRC dupa etapa finalndeza, avand un total de 153 de puncte. Cu 132 de puncte, Sebastien Ogier s-a mai apropiat putin de primul loc. Urmatoarea etapa a campionatului mondial se va desfasura la mijlocul lunii august, pe asfalt, in Germania.

Dan Terea
Echipa Autorally

Raliuri

  • CNRD
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Karting

Altele

  • Stiri