ERC - Rally Serras de Fafe e Felgueiras

Portugalia, 01 oct. - 03 oct. 2021
www.rallyserrasdefafe.com/


  Clasamente 2021
 Clasamente complete


  Suntem pe Facebook

Final dramatic la Barum Czech Rally - Jan Kopecký a obținut a 10-a victorie la raliul din Zlín

Data: 31 August 2021 / European Rally Championship
  • După un raliu în care s-a luptat de la egal la egal cu eroul local Erik Cais și norvegianul Andreas Mikkelsen, campionul european și mondial Jan Kopecký s-a impus pentru a 6-a oară consecutiv în raliul de la Zlín, bifând totodată și a 10-a victorie din carieră la raliul din sud-estul Cehiei
  • Cu un parcurs și un ritm absolut deosebit și cu 20 de secunde avans față Kopecký, pe ultima probă de duminică, într-un moment de neatenție, liderul de până atunci al raliului, Erik Cais, a pierdut controlul modelului Fiesta Rally2 pilotat și s-a rostogolit, pierzând victoria în cel mai dramatic mod posibil


Barum Czech Rally s-a remarcat întotdeauna prin complexitatea probelor speciale dar și prin gradul de dificultate al întregului raliu, fiind în fiecare o adevărată provocare atât pentru sportivii cehi cât și pentru cei internaționali. În acest an, etapa de la Zlín a sărbătorit jumătate de veac de la prima ediție, contând ca a IV-a etapă a Campionatului European de Raliuri dar și ca etapa a V-a în Campionatul Ceh de Raliuri. La startul ediției din inima continentului european s-au aliniat nu mai puțin de 146 de echipaje, printre ei aflându-se Jan Kopecký, câștigător de 9 ori al raliului din sud-estul Cehiei, dar și Andreas Mikkelsen, unul dintre favoriții la titlul european dar și la cel mondial în cadrul WRC2. Nu doar atât, una din legendele automobilismului sportiv din Cehia, triplu campion național absolut al Slovaciei și de 8 ori câștigător al titlului național în țara sa natală, Václav Pech Jr. s-a aflat la start cu un deosebit model Ford Focus WRC 06, model cu care, Mikko Hirvonen a urcat pe podiumul WRC Japonia, în 2006. Totuși, de la start a lipsit liderul până la etapa din Cehia, Alexey Lukyanuk, care într-un moment de neatenție în timpul testelor premergătoare raliului, s-a izbit puternic de un copac, echipa sa, SAINTéLOC din Franța, neputând să repare sau să înlocuiască modelul Citroën C3 Rally2.

Raliul a debutat vineri cu sesiunile de liber antrenament, Shakedown-ul și calificările. Erik Cais a fost cel mai rapid la Shakedown, stabilind timpul de referință la 02:35.416 în timp ce Mikkelsen a fost mai lent cu 2,3 secunde decât tânărul sportiv ceh și cu doar 9 sutimi mai rapid decât Kopecký, principalul favorit la victorie în urma retragerii lui Lukyanuk. Totuși, Mikkelsen și-a păstrat resursele pentru calificări, acolo unde a obținut cel mai bun timp, diferența dintre el și Cais fiind de numai 5 zecimi, în timp ce pentru Kopecký, cronometrul s-a oprit spectaculos la 6 miimi în spatele tânărului său conațional. Astfel, Mikkelsen a avut dreptul de a-și alege primul poziția pe ordinea de start de sâmbătă, norvegianul alegând să pornească primul în fața plutonului. 

Raliul propriu-zis a început în aceeași zi, cu SuperSpeciala orașului Zlin, imediat după prezentarea festivă a echipajelor. Echipajele au oferit un spectacol desăvârșit în aplauzele și atmosfera incendiară produsă de fanii reveniți pe marginea probelor, după ce în anul precedent, raliul a fost anulat din cauza pandemiei. La finalul celor 9,18 km, Jan Kopecký și Jan Hloušek (Škoda Fabia Rally2 Evo) au fost cei mai rapizi, încheiând ziua pe prima poziție cu un avans de 2 zecimi în fața lui Andreas Mikkelsen și Jonas Andersson (Škoda Fabia Rally2 Evo) în timp ce pe poziția a treia, la 3,2 secunde, au venit austriecii Simon Wagner și Gerald Winter (Škoda Fabia Rally2 Evo). „A fost foarte frumos să parcurgem superspeciala din oraș, care s-a bucurat de prezența atât de numeroasă a fanilor. Tot ce am încerat a fost să nu pierdem mult timp.” - a declarat Kopecký la finalul zilei.

Ziua de sâmbătă a debutat cu o surpriză, victoria primei probe a zilei fiind adjudecată de legendarul pilot ceh, Václav Pech Jr. secondat de Petr Uhel, cei doi reușind să preia conducerea în clasamentul OPEN al raliului. Înainte de a doua vizită a zilei în parcul de service, Pech Jr. a rămas la conducerea raliului, chiar și după victoria lui Kopecký de pe a doua probă a zilei. Din păcate, raliul nu a fost ocolit de evenimentele nefericite, victimele primei părți ale zilei de sâmbătă fiind localnicii Dominik Stříteský secondat de Jiří Hovorka (Škoda Fabia R5), care în urma unei sărituri au ieșit în afara probei, partea stânga spate a mașinii lovind puternic copacii de pe margine. În urma acestui incident nefericit, proba a fost anulată iar cele 122 de echipaje rămase la startul probei au primit timpi forfetari. Partea mediană a zilei a început cu o victorie a aceluiași Pech Jr., cehiul reușind să-și majoreze avantajul față de Kopecký, în timp ce Erik Cais începea încet să se apropie de podium, tânărul sportiv reușind să și urce pe podiumul provizoriu după victoria de probă pe „Pindula”, considerată ca fiind cea mai dificilă și periculoasă probă a raliului. Problemele de pe prima trecere pe „Pindula” nu l-au descurajat pe Pech Jr., multiplul campion ceh reușind să câștige următoarea probă. Ultima probă de la mijlocul zilei a fost câștigată de Erik Cais, tânărul reușind să urce până pe poziția secundă la numai 8 zecimi în spatele lui Kopecký. Din nefericire, pe aceeași probă, Jari Huttuneun (Hyundai i20 R5) a avut parte de un accident care l-a scos din joc, l-a scurt timp fiind urmat de Prințul Albert von Thurn und Taxis (Škoda Fabia Rally2 Evo), considerat printre cei mai tineri miliardari din lume. Reveniți pe probe după o nouă vizită în parcul de service, Kopecký a reușit să se impună înaintea ultimei probe a zilei, celebra „Pindula” desfășurată pe timp de noapte, acolo unde, fără prea mult emoții, Cais a reușit să se impună categoric în fața lui Kopecký la aproape 8 secunde, urcând pe prima poziție provizorie înainte de ultima zi de concurs, cu un avans de 2,1 secunde în fața celui ce cucerise de 9 ori până atunci, raliul de la Zlín. La o diferență substanțială de 14,5 secunde, norvegianul Mikkelsen l-a urmat pe Kopecký, pe podiumul provizoriu. „Iad, rai, rollercoaster? Incredibil. Cea mai bună probă specială pe care am concurat. Waw. Mai multe focuri de artificii decât în timpul Anului Nou, s-a simțit ca un mic Monte Carlo. Mulțumesc tuturor fanilor incredibili de astăzi, nu am cuvinte. Mii de mulțumiri tatălui meu, sper că va fi mândru astăzi.” - a declarat Erik Cais la finalul unei probe unde atmosfera incendiară și spectaculoasă, oferită atât de echipaje dar mai ales de fani, s-a menținut pe toată durata și lungimea de 18,95 de km. 

Ultima zi de concurs a început impecabil pentru Erik Cais și Jindřiška Žáková (Ford Fiesta Rally2), cei doi reușind să se impună pe toate cele 3 probe din prima jumătate a zilei de duminică, majorându-și astfel avansul la 18,3 secunde față de Kopecký și Hloušek. Nici a doua jumătate a zilei nu a început mai prost pentru eroul local, Cais reușind să-și adjudece victoria și pe a doua trecere a probei „Halenkovice”, în timp ce penultima probă i-a revenit lui Kopecký, care totuși se afla la o diferență de 20 de secunde în spatele tânărului său conațional. Drama adevărată avea să vină abia pe ultima probă, acolo unde, deși nu avea niciun motiv să riște, într-un moment de neatenție, Cais a pierdut controlul modelului de ultimă generație al producătorului britanic M-Sport Ford, rostogolindu-se. Astfel, Kopecký a devenit pentru a 6-a oară consecutiv și a 10-a oară în carieră, câștigătorul etapei de la Zlín, în timp ce toată munca și efortul tânărului pilot ceh Cais s-a sfârșit într-o fracțiune de secundă. „Simt că Cais este cel care merita să câștige. A fost un raliu cu adevărat dificil, condiții într-o continuă schimbare, cu porțiuni ba foarte umede, ba foarte uscate. Mulțumiri întregii echipe, voi reveni cu siguranță anul viitor.” - a declarat Kopecký la finalul raliului, neputând să se bucure pe deplin, din cauza nefericitului incident în care a fost implicat Cais.

În urma celor 15 probe speciale, Jan Kopecký și Jan Hloušek (Škoda Fabia Rally2 Evo) au obținut victoria etapei a IV-a a sezonului, fiind urmați pe podium, la 25,6 secunde de Andreas Mikkelsen și Jonas Andersson (Škoda Fabia Rally2 Evo) iar la alte 13,8 secunde de un alt echipaj ceh, Filip Mareš și Radovan Bucha (Škoda Fabia Rally2 Evo). După rezultatul din Cehia, Mikkelsen urcă pe prima poziție în clasamentul anual, cu 97 de puncte, unde este urmat de Marczyk Miko cu 78 de puncte și de Llarena Efrén cu 76 de puncte, în timp ce liderul până la etapa din Cehia, Alexey Lukyanuk trebuie să se mulțumească momentan cu a patra poziție și cele 67 de puncte, poziție pe care o împarte cu maghiarul Norbert Herczig, cei doi având același total de puncte după cele 4 etape scurse ale sezonului.

Maghiarii Tibor Érdi Jr. și Zoltán Csökő (Mitsubishi Lancer Evo X) s-au impus în cadrul ERC 2 la finele celor 15 probe speciale, după o dominație categorică, fiind urmați pe podium de polonezii Dariusz Poloński și Łukasz Sitek (Fiat 124 Abarth RGT) respectiv de localii Martin Rada și Jaroslav Jugas (Fiat 124 Abarth RGT). După rezultatul din Cehia, Poloński îl egalează la puncte pe Feofanov Dmitry, ambii sportivi împărțind prima poziție cu 92 de puncte. 

În cadrul ERC 3, spaniolul Josep Bassas a obținut a doua victorie consecutivă după cea din Italia, și se află în fruntea clasamentului cu 132 de puncte după cele 4 etape scurse. Secondat de Axel Coronado (Peugeot 208 Rally4), spaniolul a reușit să-și adjudece victoria din Cehia, în fața francezilor Jean-Baptiste Franceschi și Anthony Gorguilo (Renault Clio Rally4), care au revenit după penalizarea de 3 minute de sâmbătă și au reușit să obțină a doua clasare pe podium, în fața singurilor reprezentanți ai țării noastre, Norbert și Francesca Maior (Peugeot 208 Rally4). 

În clasamentele dedicate juniorilor, estonianul Ken Torn (Ford Fiesta Rally3) a obținut victoria la ERC Junior, fiind favorizat și de abandonul de sâmbătă al lui Oscar Solberg (Ford Fiesta Rally3). În cadrul celuilalt clasament junior, Jean-Baptiste Franceschi a devenit câștigătorul ERC 3 Junior, fiind urmat de frații Norbert și Francesca Maior, pe ultima treaptă a podiumului clasându-se maghiarii Martin László și Dávid Berendi (Peugeot 208 Rally4). După etapa din Cehia, Ken Torn rămâne lider cu 153 de puncte la ERC Junior, în timp ce francezul Franceschi îl devansează pe Sami Pajari și trece în fruntea clasamentului cu un punct peste finlandez, în timp ce pe Maior îl despart 33 de puncte de prima poziție, însă lupta nu a s-a sfârșit, având în vedere că sezonul mai cuprinde încă 4 etape. 

La ERC Ladies, echipajul maghiar Adrienn Vogel și Ivett Notheisz (Ford Fiesta Rally3) a încheiat pe prima poziție, în fața echipajului bulgar Ekaterina Stratieva și Georgi Avramov (Peugeot 208 R2), localnica Barbora Holická secondată de David Haumer (Citroën DS3 R1) completând podiumul. În cadrul cupei monomarcă Abarth, echipajul polonez Poloński-Sitek a încheiat pe prima poziție, în timp ce învingătorii celeilalte cupe monomarcă, Clio Trophy, au fost italienii Andrea Mabellini și Virginia Lenzi.

Următoarea etapă a Campionatului European de Raliuri este programată pentru perioada 16-18 septembrie și va avea loc în Portugalia. 55th Azores Rallye se va desfășura pe macadam și va cuprinde 202 km de probă specială, ultimul câștigător fiind Łukasz Habaj în 2019, cu modelul Škoda Fabia R5. 

 

Credite foto: FIA ERC Facebook Page, Jan Kopecky Official, Radim Pustějovský

 

Articol semnat de,

Cristian OLTEAN.

Raliuri

  • CNRB
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Super Rally

Altele

  • Stiri