WRC - Rally Finland

Finlanda, 01 oct. - 03 oct. 2021
www.nesterallyfinland.fi


  Clasamente 2021
 Clasamente complete


  Suntem pe Facebook

Schimbarea materialului de concurs poate aduce un nume nou pe prima scenă a Campionatul Mondial de Raliuri

Data: 01 Septembrie 2021 / World Rally Championship
  • În timp ce alții se folosesc de WRC2 pentru a ajunge în topul competiției, Nikolay Gryazin speră că schimbarea mașinii va reprezenta și o nouă oportunitate pe care să mizeze în viitorul său


În urmă cu cinci ani, dacă am fi fost martorii unui pilot care schimba un Volkswagen Polo cu un Ford Fiesta, probabil că le-am fi pus la îndoială motivele. Dar în 2021, pentru Nikolay Gryazin, acest lucru are la bază o explicație cât se poate de firească.

 

De ceva timp încoace, Gryazin se află la „granița” Campionatului Mondial de Raliuri. Sportivul rus a intrat în atenția tuturor, pentru prima dată, prin anii 2018, atunci când a reușit să aibă câteva evoluții remarcabile în Campionatului European de Raliuri, specialitatea sa fiind  raliurile rapide, fapt pentru care a obținut un titlu de junior U28 al ERC în același an, ca un an mai târziu să facă pasul spre WRC2, uimind pe toată lumea cu victoria din Finlanda în fața pilotului local Jari Huttunen.

 

Tânărul de 23 de ani s-a remarcat întotdeauna prin ritmul ridicat și rapiditatea sa, dar un sezon ca junior al Hyundai Motorsport a anulat oarecum reputația pentru care luptase din greu pentru a o câștiga, deoarece lucrurile nu păreau să prindă contur. Însă colaborarea cu Movisport într-un VW Polo GTI R5 în 2021 s-a dovedit mutarea potrivită. Cu toate acestea, după opt raliuri în sezonul 2021 al Campionatului Mondial de Raliuri, mâinile lui Gryazin vor apuca încă o dată un volan diferit, întrucât sportivul rus va evolua cu un Ford Fiesta Rally2 la Acropolis Rally.

Și probabil vă întrebați, de ce? Conform spuselor sportivului pe site-ul oficial al WRC, cităm: „Am ajuns în punctul în care trebuie să decidem ce direcție să urmăm în 2022 și în sezoanele următoare. Deoarece Polo nu se mai află în planul de dezvoltare, am decis să renunțăm la acesta pentru următorii ani. Una dintre opțiunile noastre este să continuăm cu Fiesta, fiind foarte impresionat de performanța modelului pe macadam dar și pe asfalt, astfel că în acest an aș dori să mă conving pe pielea mea de aceste aspecte.”

Desigur, sunt prezenți o mulțime de piloți care doresc să pună punctul pe „i” în WRC2 în acest sezon, iar cele mai bune exemple în acest sens sunt Andreas Mikkelsen, Mads Østberg și Esapekka Lappi, toți dorind să demonstreze că încă sunt capabili de a duce la maxim o mașină raliu de top. Gryazin face parte dintr-un grup mai restrâns de piloți, care luptă pentru prima pauză competițională a sportivilor de top din WRC2. Viitorul său este un subiect mai aprins, care încă nu a trecut de momentele fierbinți, acest lucru remarcându-se de multe ori în comentariile sale. Bineînțeles, nu cu mult timp în urmă, am fost martorii unui Gryazin care împreună cu Adrien Fourmaux, a luat parte la o sesiune de teste premărgătoare Arctic Rally Finland într-un Fiesta WRC.

 

În timp ce la etapa din Grecia, Gryazin va continua să concureze pentru Movisport, modelul său Fiesta va fi în grija celor de la M-Sport, echipa care este în centrul atenției în vederea sezonului 2022, britanicii fiind în acest moment într-un moment mai neobișnuit la mijlocul sezonului, după despărțirea de Teemu Suninen, pilotul care a evoluat sub culorile M-Sport timp de 4 ani. Indirect, Gryazin va fi prezența cheie a M-Sport în WRC2, excepția fiind Raliul Finlandei, unde va face un pas înapoi la Polo, Adrien Fourmaux rămânând să piloteze modelul Fiesta WRC pentru restul sezonului.

Apropierea mai mare de o echipă de campionat mondial, poate fi considerată cu greu o mișcare proastă pentru viitorul lui Gryazin. Dar, în același timp, este o mișcare înțeleaptă și pentru prezent, mai ales atunci când ne aducem aminte, asemenea lui, că Volkswagen Motorsport s-a desființat anul trecut și, prin urmare, Polo nu va fi dezvoltat mai mult decât este acum. Desigur, Lappi a dovedit că Polo încă mai are un cuvânt de spus în WRC2, câștigând cele două raliuri pe care le-a început în 2021. Dar este corect să spunem că relația lui Gryazin cu mașina nu a fost întotdeauna atât de „dulce” precum pare. 

Au existat întotdeauna probleme pentru Gryazin în relaționarea cu modelul Polo și aici putem aminti de accidentul din Croația, unde pilotul rus se afla în lupta pentru prima poziție. Dar accidentul din Croația nu a rămas singular, Nikolay având parte de același lucru și la etapa din Estonia, în timp ce ocupa a doua poziție în clasament, iar întâmplarea de la Ypres a umplut paharul pentru sportivul Movisport.  Cu toate acestea însă, pe lângă toate aceste întâmplări, au existat și momente memorabile. În timp ce Oliver Solberg a primit o mulțime de aplauze pentru ritmul său din ultima zi la Raliul de la Monte Carlo, Gryazin s-a bucurat de același tratament, chiar dacă nu s-a aflat în lupta pentru topul opt pe toată durata zilei. Și în Portugalia, când mașina lui funcționa în parametri normali, s-a luptat în continuu în TOP5, reușind chiar să domine probele Campionatului European de Raliuri Polonia și Letonia, bineînțeles, înainte de a aduna penele de cauciuc.

Prin urmare, sezonul lui Gryazin a fost peste așteptările sale, pilotând mult mai bine decât ne-am imagina după cele numai două locuri pe podium WRC2, dar al șaselea în clasamentul anual sugerează cu totul altceva. Șansa de a concura, sub aripa M-Sport, îi va oferi ocazia de a-și pune în evidență abilitățile și de a-și pune la încercare perspectivele. Câmpul de bătaie al WRC2 este predominat de piloți de excepție în acest moment, iar Gryazin pare să aibă la fel de mult talent ca oricare altul dintre ei. Dacă va poate să transfere în Fiesta, tot ritmul demonstrat de-a lungul timpului în Polo și în același timp să-și rezolve unele greșeli, Gryazin va deveni unul din cei mai buni piloți ai campionatului mondial. Iar colaborarea cu M-Sport este locul de „joacă” perfect pentru el, de a-și etala talentul în curs de perfecționare. „Mi-am dorit să lucrez cu ei pentru că am un mare respect pentru Malcolm și trecutul lor, reușind de-a lungul vremii să transforme piloții rapizii în campioni mondiali", a spus Gryazin în timpul unei apariții la Radio ERC la Barum Rally Zlin de weekendul trecut.

 

 

Credite foto: Jaanus Ree

 

Articol semnat de,

Cristian OLTEAN.

 

Raliuri

  • CNRB
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Super Rally

Altele

  • Stiri