ERC - Rally Islas Canarias

Spania, 18 nov. - 20 nov. 2021
www.rallyislascanarias.com/index.php/en/


  Clasamente 2021
 Clasamente complete


  Suntem pe Facebook

ERC: Victorie pentru Mads Østberg în Rally Hungary | Andreas Mikkelsen este noul campion european

Data: 26 Octombrie 2021 / European Rally Championship
  • După o răsucire spectaculoasă și la limită în ziua de sâmbătă, Mads Østberg a câștigat 6 din totalul de 14 probe speciale ale Rally Hungary, încheiând raliul pe a doua poziție în clasamentul general, însă datorită penalizării lui Nikolay Gryazin pentru nerespectarea regulamentului de securitate, norvegianul a fost desemnat câștigător, reușind a treia victorie a sa în Ungaria
© Foto - Flavius Croitoriu • Rally Art.ro & MGR Images

   Nu există niciun dubiu când vine vorba de nivelul competițional al unui raliu, atunci când la start se aliniază nume precum Nikolay Gryazin, Andreas Mikkelsen, Mads Østberg, Nil Solans sau Miko Marczyk. Și dovada am avut-o la sfârșitul săptămânii trecute, atunci când, la Nyíregyháza în Ungaria, s-a consumat penultima etapă a Campionatului European de Raliuri, contând și ca ultima a campionatului maghiar de raliuri. 

© Foto - Attila Balázs • RallyPhoto Hunters Team

   Cu o listă de înscrieri stufoasă, la start aliniindu-se nu mai puțin de 104 echipaje, dintre care 52 alergând și în ierarhia europeanului de raliuri, campionat ajuns în Ungaria pentru a treia oară. În timp ce Mikkelsen a pornit pentru a-și asigura titlul european în stilul său specific, Nikolay Gryazin a revenit la volanul modelului Polo GTI R5 în speranța unei victorii, în luptă intrând și polonezul Miko Marczyk, localnicul Norbert Herczig și bineînțeles, vicecampionul mondial la WRC2, Mads Østberg, norvegianul intrând în lupta matematică la titlul de campion al Ungariei, o luptă în care András Hadik, campionul en-titre și Miklos Csomós și-au dorit afirmarea, cei din urmă având șanse egale la titlul național. 

© Foto - Flavius Croitoriu • Rally Art.ro & MGR Images

   Deși nu se poate numi o probă în adevăratul sens al cuvântului, superspeciala de vineri seara de pe circuitul Rabócsiring a deschis oficial raliul, Gryazin fiind desemnat cel mai rapid al traseului de 2,40 de km. Astfel, sportivul rus și-a încheiat ziua în același ritm în care și-a început-o la Shakedown și calificări, acesta alegând totuși să pornească al doilea de pe grila de start, în ziua de sâmbătă. Al doilea timp de pe Rabócsiring a fost stabilit de Marczyk, polonezul încheiând traseul la o diferență de numai o zecime în spatele lui Gryazin, diferență repetată și de ibericul Efrén Llarena

© Foto - Gergely Makai • MGR Images

   Prima zi de concurs a însemnat puțin peste 103 km cronometrați, împărțiți egal în 6 probe speciale: Újhuta, Füzér și Mád - Disznókő, parcurse de două ori, la finalul primei bucle fiind inclusă o trecere prin parcul de service timp de 30 de minute. Prima trecere a Újhuta i-a revenit lui Gryazin, care a încheiat proba cu 2,9 mai puțin decât Østberg, Mikkelsen adăugând în dreptul său alte 5,7 secunde față de conaționalul său. După cum se menționează și în începutul articolului, Østberg a fost protagonistul unui moment spectaculos dar extrem de dificil, norvegianul reușind să salveze la limită, ceea ce putea duce la o ieșire în decor extrem de violentă, considerând viteza sa de rulare din acel moment, aproximată de pilot la 180 de km/h. Astfel, Gyrazin a continuat seria victoriilor de probă, în timp ce tânărul ceh Erik Cais a urcat pe doi, fiind urmat de localnicul Miklos Csomós. Cu gândul de a-și demonstra abilitățile impresionante, Norbert Herczig a făcut spectacol pe ultima probă a primei bucle de sâmbătă, câștigând proba Mád - Disznókő 1, cu un avans de 1,5 secunde în fața lui Østberg. Din cauza unei ieșiri în decor, Gryazin a pierdut timp prețios, însă a încheiat prima buclă a zilei la 7,2 secunde în fața lui Cais și la alte 8 în fața lui Csomós. 

© Foto - Flavius Croitoriu • Rally Art.ro & MGR Images

   Ritmul vizibil îmbunătățit al lui Erik Cais, venit după debutul în Campionatul Mondial de Raliuri din Spania, s-a impus pe cea de-a doua trecere a Újhuta, preluând conducerea cu 4 zecimi avans în fața lui Gryazin, pilotul rus fiind urmat de Mikkelsen în clasamentul probei și de Csomós în cel general după a 5-a specială. Totuși, combinația de macadam cu asfalt nu a fost benefică nici pentru tânărul ceh, care în ciuda unui parcurs bun pe probă, a fost nevoit să se oprească din cauza unei pene de cauciuc, pierzând peste un minut, fapt pentru care Gryazin și-a reluat locul în fotoliul de lider, în ciuda unui timp mai slab cu 1,2 secunde decât câștigătorul probei Füzér 2, Mads Østberg. Proba a fost în schimb neutralizată înainte ca Patrick Herczig să-și încheie parcursul, din cauza intervenției de urgență a unei ambulanțe la un caz din afara competiției. Mai hotărât ca niciodată să recupereze timpul pierdut, Østberg a oferit o nouă demonstrație de forță, obținând și victoria ultimei probe a zilei de sâmbătă, reușind ca la finalul zilei secunde de concurs, să urce în clasament pe poziția a treia, la 39,7 secunde de liderul Gryazin și la numai 13,9 în spatele ocupantului poziției secunde, eroul local Norbert Herczig

© Foto - Attila Szabó • attilaszabo.ro & MGR Images

   A treia și ultima zi de concurs a adus cu ea și eșecul echipajului local Norbert Herczig & Ramón Ferencz, cei doi ieșind în decor aproape de finalul primei probe. Cu cei doi maghiari ieșiți din luptă, victoria probei i-a revenit lui Gryazin, care și-a mai crescut avantajul față de urmăritori, pe poziția a doua urcând András Hadik și Krisztián Kertész, în timp ce Østberg a ajuns pe trei, în urma unei pene de cauciuc pe prima probă, pană care totuși i-a permis norvegianului să încheie proba fără a fi nevoie de schimb. Sărbătoritul zilei de duminică, Miko Marczyk și-a făcut un cadou deosebit, câștigând a doua probă a zilei, în timp ce Østberg și-a trecut în cont victoria superspecialei orașului Nyíregyháza, ultima probă a primei jumătăți de duminică, devansându-l astfel pe Hadik în clasamentul general. 

© Foto - Attila Balázs • RallyPhoto Hunters Team

   Cele 4 probe rămase în a doua buclă au decurs fără incidente majore, singura problemă persistentă de-a lungul întregului sfârșit de săptămână fiind spectatorii indisciplinați și inconștienți, care în ciuda eforturilor forțelor de ordine și a arbitrilor de traseu, au ales să se expună mult prea mult pericolului, ieșind chiar și în drum, la trecerea în viteză a echipajelor. Østberg și Marczyk și-au împărțit în mod egal victoriile, polonezul fiind cel mai rapid pe Power Stage-ul Fony 3, care a pus punct etapei maghiare, cu Gryazin pe prima poziție, urmat de Østberg și Marczyk, polonezul reușind să-l surclaseze pe Hadik, totul după ce maghiarul ocupa poziția a treia la finalul penultimei probe, diferența dintre el și vecinul de la nord vest fiind de numai 1,8 secunde. 

© Foto - Flavius Croitoriu • Rally Art.ro & MGR Images

   Totuși, chiar după încheierea festivității de premiere din centrul orașului Nyíregyháza, directorul de concurs, analizând probele video de la locul accidentului în care a fost implicat echipajul 4 - Norbert Herczig și Ramón Ferencz, a decis penalizarea cu 900 de secunde (15 minute) a echipajului cu numărul 8 - Nikolay Gryazin și Konstantin Aleksandrov, cu explicația că sportivii ruși nu au oprit la locul accidentului, în ciuda semnalelor arătate de arbitrul de traseu și pilotul Herczig, copilotul fiind imobilizat în mașina de concurs din cauza durerilor puternice la nivelul coastelor. 

© Foto - Attila Szabó • attilaszabo.ro & MGR Images

   În urma deciziei de la ora 22:18, ora locală a Ungariei, Mads Østberg și Torstein Eriksen (Citroën C3 Rally2) au fost declarați câștigătorii ediției a 3-a a Rally Hungary, norvegienii fiind urmați pe podium de Miko Marczyk și Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia Rally2 Evo), respectiv de András Hadik și Krisztián Kertész (Ford Fiesta Rally2). Totodată, Andreas Mikkelsen a fost declarat campionul european al sezonului 2021, sportivul reușind să scrie istorie, devenind campion mondial și european într-o singură săptămână, totul după ce, în ciuda absenței de la Rally RACC, a obținut, matematic, titlul mondial la WRC2, datorită și conaționalului său Østberg, care nu a reușit să adune punctele necesare pentru ca titlul să se decidă în ultima etapă de la Monza. 

© Foto - Flavius Croitoriu • Rally Art.ro & MGR Images

   Deși o defecțiune tehnică l-a privat de la statul în ultima zi de concurs, Ken Torn, campionul ERC3 și ERC3 Junior din 2020 a obținut titlul ERC Junior, estonianul de 28 de ani obținând al 5-lea titlu absolut din carieră.

© Foto - Attila Balázs • RallyPhoto Hunters Team

   Odată cu titlul lui Mikkelsen, TOK Sport World Rally Team a fost desemnată drept campioana europeană la raliuri, datorită parcursului remarcabil al piloților Andreas Mikkelsen și Jean-Baptiste Franceschi, ce au alergat în acest sezon sub culorile lor. 

 

   După titlul TER Production din sezonul 2020, spaniolul Javier Pardo a obținut victoria în clasamentul ERC2 la etapa din Ungaria, devenind astfel campion european. Secondat de Adrián Pérez, Pardo s-a luptat de la egal la egal cu Joan Vinyes, până pe a doua probă a zilei de sâmbătă, atunci când o pană de cauciuc l-a "trimis" pe Pardo pe poziția a 5-a, la aproape 3 minute de lider, totul după ce sportivul de 25 de ani se afla pe prima poziție în clasamentul ERC2. În ciuda acestei întâmplări, perseveranța și dorința de a se impune nu l-au părăsit pe Pardo, sportivul reușind să-și adjudece victoria următoarei speciale, câștigând o poziție în clasamentul general. După service, o nouă victorie de probă l-a adus pe același Pardo pe poziția secundă, însă la peste 2 minute de Vinyes. Cel din urmă însă, a fost nevoit să abandoneze de pe prima poziție, totul după ce înainte cu un viraj de finiș, a ieșit ușor în decor și modelul Suzuki Swift a suferit o ruptură la nivelul suspensiei spate, ceea ce l-a propulsat pe Pardo (Suzuki Swift R4) pe prima poziție, de unde spaniolul nu a mai putut fi dat jos până la finalul raliului, reușind victoria în fața lui Dmitry Feofanov (Suzuki Swift R4) și a lui Victor Cartier (Toyota Yaris Rally2-Kit). 

© Foto - Attila Szabó • attilaszabo.ro & MGR Images

   Iar dacă răsturnările de situație din fruntea clasamentului ERC nu au fost atât de însemnate, ceea ce s-a derulat în clasamentul ERC3 poate fi trecut în revistă ca una din cele mai intense lupte la victorie, în urma căreia proaspătul campion mondial la juniori, Sami Pajari a ieșit învingător. Tânărul finlandez a început cu dreptul etapa din Ungaria și în ciuda faptului că nu este fanul superspecialelor, a reușit să se impună în clasamentele ERC3 și ERC3 Junior. A doua zi de concurs a început cu o nouă victorie de probă pentru Pajari, tânărul profitând și de ritmul mai slab al lui Jon Armstrong pentru a-și consolida poziția de lider. Totuși, britanicul a revenit în forță și și-a adjudecat celelalte două speciale ale primei bucle, dar insuficiente pentru a prelua conducerea de la Jean-Baptiste Franceschi, francezul având un ritm mult mai bun decât Pajari, care l-a urmat în clasament la finalul primei părți a zilei de sâmbătă. 

© Foto - Attila Balázs • RallyPhoto Hunters Team

   Reveniți după pauza din parcul de service, frații Norbert și Francesca Maior au obținut prima victorie de probă din carieră în clasamentele ERC3 și ERC3 Junior, reușind să câștige poziție în clasament. Nu doar frații Maior au avut succes pe PS5, ci și Pajari, care profitând de o greșeală din partea lui Franceschi, a preluat din nou conducerea în ambele clasamente, poziție pe care a ocupat-o neîntrerupt până la finalul etapei. Datorită ritmului din ce în ce mai bun, Norbert Maior și sora sa Francesca au încheiat ziua pe poziția a treia, în timp ce Pajari a fost urmat îndeaproape de Armstrong, la numai 7,1 secunde. Încrezător în forțele sale, Pajari și-a consolidat poziția de lider cu victoria primei probe de duminică, celelalte două probe ale primei bucle fiind câștigate de Jon Armstrong și Anthony Fotia, în această ordine. A doua buclă a fost dominată de același Pajari, care s-a impus în 2 din cele 4 speciale rămase, celelalte două revenindu-le lui Fotia și Armstrong. Din nefericire, penele de cauciuc nu i-au ocolit nici pe frații Maior, aceștia fiind nevoiți să se oprească pe PS11 pentru a schimba roata, pierzând astfel poziția de pe podiumului ERC3 și ERC3 Junior. Nici Fotia nu a fost lipsit de probleme, astfel că Franceschi l-a devansat pe conaționalul său, podiumul ERC3 și ERC3 Junior fiind ocupat de Sami Pajari și Marko Salminen (Ford Fiesta Rally4), Jon Armstrong și Phil Hall (Ford Fiesta Rally4) respectiv de Jean-Baptiste Franceschi și Anthony Gorguilo (Renault Clio Rally4). 

© Foto - Flavius Croitoriu • Rally Art.ro & MGR Images

   Campion în 2016 la 2 roți motrice în țara natală, polonezul Dariusz Poloñski a obținut a 5-a sa victorie cu modelul Abarth, din acest sezon al Campionatului European de Raliuri, devenind astfel campionul european al Abarth Cup, după ce cehul Martin Rada nu a găsit ritmul potrivit în decursul acestui sezon. Etapa din Ungaria a marcat și finalul Trofeului Clio susținută de TOK Sport, câștigătorul de la Nyíregyháza fiind argentinianul Paulo Soria, secondat de Marcelo Der Ohannesian. Cu titlul deja asigurat, italienilor Andrea Mabellini și Virginia Lenzi, nu le-a rămas decât să încheie sezonul cum se cuvine, bucurându-se de superbele probe speciale ale Ungariei. La finalul unui raliu dominat, Soria și Der Ohannesian au obținut victoria, devenind vicecampionii europeni ai Clio Trophy, fiind urmați în clasamentul magiar de Ghjuvanni Rossi și Baptiste Volpei, respectiv de Mabellini și Lenzi, italianul de 22 de ani obținând al treilea titlu absolut din carieră, după RGT Cup 2020 în Campionatul Mondial de Raliuri și Abarth Cup 2020 în europeanul de raliuri. 

© Foto - Attila Balázs • RallyPhoto Hunters Team

   Caravana FIA European Rally Championship se mută în insulele Canare pentru ultima etapă a sezonului, care va avea loc pe macadam, în perioada 18-20 noiembrie, acolo unde se va decide cine va deveni noul campion european la ERC3 dintre Jean-Baptiste Franceschi și Josep Bassas, dar și dacă Sami Pajari va reuși să scrie istorie, obținând și titlul de campion european la ERC3 Junior, în lupta pe care o mai are de dat cu același Jean-Baptiste Franceschi, francezul făcând deplasarea în Canare cu gândul la prima poziție. 

 

Credite foto: Flavius Croitoriu - Rally Art.ro & MGR Images, Attila Szabó - attilaszabo.ro & MGR Images, Gergely Makai - MGR Images, Attila Balázs - RallyPhoto Hunters

 

Articol semnat integral de,

Cristian OLTEAN - jurnalist sportiv autorally.ro 

Raliuri

  • CNRB
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Super Rally

Altele

  • Stiri