Suntem pe Facebook

Raliul Zăpezii Maramureș powered by BCR, își va desfășura a 12-a ediție în perioada 11-13 februarie

Data: 07 Februarie 2022 / Alte competitii
  • De câțiva ani încoace, sezonul sportiv auto din România debutează pe zăpadă, fie că vorbim despre raliuri din Covasna fie că vorbim despre cele din nordul țării, mai exact din Maramureș, acolo unde, Raliul Zăpezii își sărbătorește în acest an, cea de-a 12-a ediție 

   Pentru a afla când a prins rădăcini istoria acestei competiții, ne întoarcem puțin în timp, mai exact în 2010, atunci când, un grup de pasionați de aventură dar și de sportul pe 2 respectiv 4 roți, a decis să-și umple timpul liber și pauza competițională, cu un eveniment de iarnă, care să cuprindă atât prietenia, cât și colegialitatea și sportivitatea. Așa se năștea Raliul Zăpezii, la startul primei ediții fiind prezenți un număr de 17 concurenți. De atunci și până acum, competiția din nordul țării s-a bucurat de un impact pozitiv major, mai ales din punct de vedere al concurenților și calibrului acestora. Datorită faptului că traseul devenea din ce în ce mai complex și mai distractiv pe alocuri, Raliul Zăpezii a adus la start nume precum Costel Cășuneanu, Ovidiu Domide, Bogdan Cuzma, Vlad Cosma și mulți alții. Și ca o încheiere a acestei mici istorisiri, dacă la ediția de debut, după cum relatam anterior, fuseseră 17 concurenți la start, în 2020 acest număr a sărit la 74 iar ediția din sezonul precedent a număr suta în ceea ce privește prezența la start. 

   Totuși, trebuie să vorbim și despre subiectul ce-l mai important atât pentru concurenți cât și pentru spectatori, traseul. Ca în orice competiție din sportul auto, și Raliul Zăpezii din Maramureș se desfășoară pe un traseu închis circulației publice, mai exact pe drumul județean 109F ce face legătura între localitățile Cavnic și Băiuț, tronsonul respectiv fiind de altfel închis circulației pe toată durata anotimpului rece. Lungimea totală a traseului, ce măsoară undeva la 16 km, le oferă organizatorilor oportunitatea de a pune la dispoziția concurenților, două urcări în pantă, una dintre ele fiind dinspre Cavnic până la cantonul Ocolului Silvic, iar cealaltă, în sens opus dinspre Băiuț spre Cavnic. Datorită distanței mărite în acest an, ediția cu numărul 12 se va bucura de o primă probă super specială, care se va desfășura exclusiv pe timp de noapte și va totaliza 2,80 de km, startul fiind din Cavnic. Ziua secundă va presupune 2 probe speciale, prima măsurând 3,90 de km urmând să se desfășoare pe același traseu precum proba de noapte, iar cea de-a două specială se va desfășura în sens invers, startul fiind dat din Băiuț, speciala măsurând 10,80 de km. Ultima zi de concurs va însemna a patra și ultima probă specială, concurenții urmând să parcurgă, din nou, speciala de 10,80 de km parcursă în ziua precedentă. Astfel, întregul raliu va totaliza 50 de km din care 28,3 de km cronometrați. 

   Deschisă atât automobilelor, motocicletelor, quad-urilor cât și SSV-urilor, competiția maramureșeană se remarcă printr-o diversitate deosebită în rândul concurenților și a materialelor de concurs, dar și cu o prezență numeroasă la ediția din acest an. La cele două clase Auto, îi remarcăm pe lista de înscriere pe doi dintre cei mai talentați tineri sportivi pe care Maramureșul îi are: David Tarța, pilot în Campionatul Național de Raliuri Betano și Campionatul Național de viteză în coastă, ce va fi secondat de debutanta Maria Blavenstein, fiica unuia dintre cei mai îndrăgiți organizatori și sportivi din Maramureș, Carol Blavenstein (Karcsi), dar și pe Natalia Iocsak, pilot în Campionatul Național de Drift. Nu doar atât, la Auto ne face cu ochiul un alt echipaj local, fiind format din organizatorul Raliului Maramureșului și al Trofeului Gutâi, Ovidiu Pașca, secondat de Maya Ștefăniță. Nici clasa T, dedicată automobilelor de teren 4x4, nu poate fi trecută cu vederea, întrucât pe lista de înscrieri regăsim alte nume importante ale automobilismului sportiv din țara noastră. Ovidiu Domide, președintele clubului NSM Motorsport din Satu Mare și pilot în Campionatul Național de Rally-Raid, va pilota pentru prima oară în acest sezon superbul Nissan Navara, în timp ce pilotul de viteză în coastă, Octavian Berci, urcă la volanul unui model Jeep Grand Cherokee pentru prima sa cursă de casă din acest sezon. Câștigătorul ediției precedente, Bogdan Cuzma, revine și el la startul Raliului Zăpezii Maramureș, alături de același Florin Dorca, materialul de concurs fiind cel mai probabil, același Can-Am Maverick XRS cu care cei doi au obținut victoria la general în ediția precedentă. Obișnuiți să-l vedem mai mult la Off-Road, Liviu Maroșan se aliniază și el la start cu un alt Can-Am Maverick, avându-l în dreapta sa pe Cristian Simu. După ce sezonul trecut l-am văzut atât la România Winter Rally cât și la toate etapele de macadam din CNR, Adrian Baciu va concura cu al său superb Can-Am Maverick și la Raliul Zăpezii din Maramureș, urmând ca experimentatul Bogdan Iancu să îl secondeze. Un alt nume se remarcă în lupta clasei SSV, pilotul de viteză în coastă Claudiu Erhan urmând să-și continue parcursul din acest sezon, cu raliul din Maramureș, asta după ce va trece la volanul modelului Mitsubishi Lancer Evo odată cu Winter Rally Covasna. 

 

Credit foto: Ștefan Bejenaru • RallyCow

 

Articol semnat de,

Cristian OLTEAN - jurnalist sportiv autorally.ro

Raliuri

  • CNRB
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Super Rally

Altele

  • Stiri