WRC: Croatia Rally

Jablanovec, 18 apr. - 21 apr. 2024


  Suntem pe Facebook

Victorie meritată pentru Esapekka Lappi și Janne Ferm în Raliul Suediei 2024

Data: 18 Februarie 2024 / World Rally Championship
  • Esapekka Lappi a așteptat 2,394 de zile pentru a obține a doua sa victorie din carieră în Campionatul Mondial de Raliuri, după cea din 2017 bifafă în etapa sa de casă. Finlandezul s-a impus la capătul ediției din acest an a Raliului Suediei, dedicându-i victoria fostului său coleg ce s-a stins fulgerător în urmă cu un an - Craig Breen

Esapekka Lappi & Janne Ferm (Hyundai) - Foto • Jaanus Ree | RedBull Content Pool

  Prima zi competițională de la Raliul Suediei a debutat cu Shakedown-ul de la Håkmark, urmat de proba inaugurală a singurei etape de zăpadă din calendarul mondialului de raliuri. Kalle Rovanperä, revenit la start după absența din prima etapă, s-a impus pe prima trecere a specialei "Umeå Sprint", fiind urmat la 1.4s de colegul și prietenul său Takamoto Katsuta, cu Elfyn Evans completând podiumul provizoriu la alte 6 zecimi diferență într-un podium integral Toyota.

  Ziua imediat următoare a început cu două victorii de probă din partea lui Kalle Rovanperä, care își majora avantajul din clasamentul general, însă o greșeală pe ultima specială a buclei de dimineață l-a costat prima poziție. Colegul său de la Toyota - Takamoto Katsuta a preluat șefia, fiind urmat la 11.4s de Esapekka Lappi iar la alte 1.9s de ultimul pilot al Toyota rămas în concurs - Evans. De asemenea, Ott Tänak care era pe 3 înaintea primei treceri pe "Floda" - la doar cinci zecimi în spatele poziției secunde - a comis aceeași greșeală ca și rivalul său finlandez [Rovanperä], producând avarii la sistemul de răcire al mașinii sale, care în cele din urmă a rezultat cu un abandon. Lupta celei de-a doua părți a zilei de vineri s-a mutat între Takamoto și Esapekka, însă echipajele aflate la comenzile modelelor inferioare ca și specificație au oferit surpriza etapei, cu Georg Linnamäe stabilind timpul de referință pe a patra probă a zilei, fiind mai rapid cu 2.4s decât Oliver Solberg și alte 2 zecimi decât Mikko Heikkilä - ambii la comenzile unor modele de specificație Rally2. Cel mai bine clasat pilot aflat la volanul unei mașini Rally1 a fost Lappi, la aproape 6 secunde în spatele estonianului Linnamäe. Acesta din urmă a fost foarte aproape să repete performanța și pe proba imediat următoare, însă liderul clasamentului absolut - Esapekka Lappi - a reușit să se impună cu un avantaj de 2.6s. Finlandezul n-a mai cedat nicio victorie de probă până la final de zi, pășind în penultima și cea mai lungă zi de concurs cu un avantaj de 3.2s în fața lui Takamoto Katsuta, respectiv de 1:20.7 în fața eroului local - Oliver Solberg.

Elfyn Evans & Scott Martin (Toyota) - Foto • Jaanus Ree | RedBull Content Pool

  După cum era și firesc, suedezul nu putea rezista pe a treia poziție a podiumului absolut, făcând schimb de locuri cu Adrien Fourmaux. În același timp, diferența de 3.2s dintre Lappi și Katsuta se reducea la 9 zecimi după prima probă de sâmbătă, însă lipsa de experiență și incapacitatea de a acționa sub presiunea psihologică a poziției pe care o ocupa, japonezul a făcut o greșeală copilărească pe doar a doua probă a zilei, permițându-i atât lui Lappi să-și ia un avans mai mult decât confortabil în fruntea clasamentului general, cât și lui Evans de a trece în zona podiumului - după ce galezul l-a depășit pe Solberg. Francezul Fourmaux a continuat să impresioneze, și după ce a făcut un pas în față în clasamentul general provizoriu, s-a asigurat că Evans stă la distanță de el, câștigând prima trecere pe cei 28,06 km ai probei "Bygdsiljum". Situația a rămas neschimbată până la finalul zilei în TOP3-ul clasamentului general, cu Evans reușind să mai reducă din diferența dintre el și Fourmaux prin victoria specialei "Vännäs 2" și clasarea imediat în urma lui Thierry Neuville pe următoarele două probe. Belgianul - care declara că a greșit setup-ul mașinii în prima parte a zilei - a găsit "remediul" în a doua jumătate de sâmbătă, câștigând ultimele 3 speciale ale zilei - inclusiv prima trecere pe cei 10,08 km ai probei "Umeå" ce avea să devină Power Stage în ultima zi. Lappi n-a mai forțat în ultima parte a zilei de sâmbătă, alegând să piloteze înțelept, dar același lucru nu se poate spune și despre Fourmaux, care a vrut să rămână în fața lui Evans, motiv pentru care i-a mai "furat" galezului 3.8s pe ultima probă a zilei. Totuși, francezul a fost aproape de a pierde tot după ce era să rămână blocat în malul de zăpadă, și nu oriunde, ci la cca 10 metri de colegul său Grégoire Munster [care în cele din urmă a ajuns la finiș]. Adrien Fourmaux rămânea însă pe poziția secundă la 1:06.3 în spatele liderului Esapekka Lappi și la 16.7s în fața lui Elfyn Evans, cu Neuville și Solberg completând TOP5-ul.

  Dat fiind noul sistem de punctaj, se anunța o nouă luptă pe ultimele trei speciale ale zilei decisive de duminică. Kalle Rovanperä s-a impus pe prima trecere a probei "Västervik" și pe Power Stage-ul "Umeå", însă prin victoria celei de-a doua treceri a specialei de 25,50 km, Elfyn Evans a luat cele 7 puncte puse în joc pentru ziua de duminică, reușind să-l surclaseze și pe Adrien Fourmaux în clasamentul general.

Adrien Fourmaux & Alexandre Coria (Ford) - Foto • Jaanus Ree | RedBull Content Pool

  Ediția 71 a Raliului Suediei se încheie așadar cu victoria bine-meritată și emoționantă a perechii finlandeze Esapekka Lappi și Janne Ferm (Hyundai), urmați de Elfyn Evans și Scott Martin (Toyota) respectiv de Adrien Fourmaux - care secondat de Alexandre Coria - obține prima clasare pe podiumul absolut al unei etape de WRC.

Clasament FINAL - WRC
1. [FIN] Esapekka LAPPI & [FIN] Janne FERM (Hyundai i20 N Rally1) 2:33:04.9 19p
2. [GBR] Elfyn Evans & [GBR] Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) 2:33:34.5 [+29.6] 24p
3. [FRA] Adrien Fourmaux & [FRA] Alexandre Coria (Ford Puma Rally1) 2:33:52.8 [+47.9] 18p
4. [BEL] Thierry Neuville & [BEL] Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) 2:34:51.2 [+1:46.3] 18p
5. [SWE] Oliver Solberg & [GBR] Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) 2:38:09.1 [+5:04.2] 8p

 

  • Oliver Solberg îl egalează pe Yohan Rossel în clasamentul la zi al WRC2, ca urmare a celei de-a doua victorii consecutive în Raliul Suediei

Oliver Solberg & Elliott Edmondson (Škoda) - Foto • Jaanus Ree | RedBull Content Pool

  Deși a preluat conducerea clasamentului dedicat categoriei suport WRC2 încă de prima probă a raliului său de casă, Oliver Solberg s-a declarat nemulțumit de parcursul său la finalul fiecărei probe speciale. Sportivul rămas în tabăra Škoda Motorsport a câștigat 11 dintre cele 18 probe desfășurate, dominând absolut autoritar a doua etapă a sezonului mondial de raliuri, fără să cedeze șefia provizorie de la început și până la final. Secondat de bunul său prieten Elliott Edmondson, pilotul suedezo-norvegian s-a impus pentru a doua ediție consecutivă în Raliul Suediei, cei doi echipieri fiind urmați pe podiumul WRC2 de câștigătorii subclasei WRC2 Challenger - Sami Pajari și Enni Mälkönen (Toyota). Finlandezii au reușit să țină piept atacului îndreptat asupra lor de echipajul Georg Linnamäe și James Morgan (Toyota), cei ce completează podiumul categoriei WRC2, în vreme ce, la volanul unui alt Toyota GR Yaris Rally2, finlandezii Roope Korhonen și Anssi Viinikka au completat podiumul subclasei Challenger.

Sami Pajari & Enni Mälkönen (Toyota) - Foto • Jaanus Ree | RedBull Content Pool Georg Linnamäe & James Morgan (Toyota) - Foto • Jaanus Ree | RedBull Content Pool
Clasament FINAL - WRC2
1. [SWE] Oliver SOLBERG & [GBR] Elliott EDMONDSON (Škoda Fabia RS Rally2) 2:38:09.1 25p
2. [FIN] Sami Pajari & [FIN] Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) 2:39:28.8 [+1:19.7] 18p
3. [EST] Georg Linnamäe & [GBR] James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) 2:39:31.3 [+1:22.2] 15p
4. [FIN] Roope Korhonen & [FIN] Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) 2:39:53.0 [+1:43.9] 12p
5. [FIN] Mikko Heikkilä & [FIN] Kristian Temomen (Toyota GR Yaris Rally2) 2:40:30.6 [+2:21.5] 10p

 

Clasament FINAL - WRC2 Challenger
1. [FIN] Sami PAJARI & [FIN] Enni MÄLKÖNEN (Toyota GR Yaris Rally2) 2:39:28.8 25p
2. [EST] Georg Linnamäe & [GBR] James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) 2:39:31.3 [+2.5] 18p
3. [FIN] Roope Korhonen & [FIN] Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) 2:39:53.0 [+24.2] 15p
4. [FIN] Mikko Heikkilä & [FIN] Kristian Temomen (Toyota GR Yaris Rally2) 2:40:30.6 [+1:01.8] 12p
5. [FIN] Lauri Joona & [FIN] Janni Hussi (Toyota GR Yaris Rally2) 2:41:07.7 [+1:38.9] 10p

  Nu doar Oliver a obținut un nou triumf consecutiv pe zăpadă și gheață suedeză, ci și Michał Sołowow și Maciej Baran (Škoda), cei ce asemenea tânărului suedez, au dominat de la un capăt la celălalt raliul [WRC Masters Cup] pe care l-au terminat de 10 ori. Polonezii nu prea au avut adversari la această etapă, și asta pe bună dreptate, întrucât poziția secundă i-a revenit lui Ricardo Triviño secondat de Diego Fuentes (Škoda) la peste 14 minute, iar finlandezii Marko Viitanen și Tapio Suominen (Škoda) au terminat raliul sub regula Super Rally. Polonezul îl egalează astfel la puncte pe câștigătorul din prima etapă - italianul Mauro Miele putând să stea însă liniștit întrucât este puțin probabil ca polonezul să mai facă prezența în acest sezon, cu excepția etapei sale de casă, întrucât Polonia revine începând cu acest an în Campionatul Mondial de Raliuri.

Michał Sołowow & Maciej Baran (Škoda) - Foto • Copyright Printsport Racing

 

Clasament FINAL - WRC Masters Cup
1. [POL] Michał SOŁOWOW & [POL] Maciej BARAN (Škoda Fabia RS Rally2) 2:47:46.2 25p
2. [MEX] Ricardo Triviño & [ESP] Diego Fuentes (Škoda Fabia RS Rally2) 3:02:06.2 [+14:20.0] 18p
3. [FIN] Marko Viitanen & [FIN] Tapio Suominen (Škoda Fabia RS Rally2) - [SR] 3:31:45.9 [+43:59.7] 15p

 

  • Norbert și Francesca Maior își încheie cu bine prima etapă în Junior WRC - victorie de probă și patru probe terminate în TOP5

Norbert Maior & Francesca Maior - Foto • Jaanus Ree | RedBull Content Pool

  După câștigarea sezonului precedent al Junior ERC, Norbert Maior și sora sa - Francesca Maior - au beneficiat de un premiu consistent, care presupune un sezon complet în cadrul Junior WRC cu o mașină ce diferă de ceea ce au avut sub comandă. Dacă în europeanul pentru juniori s-au aflat la bordul unui Peugeot 208 Rally4 cu tracțiune față, pentru mondialul de juniori au făcut trecerea la un Ford Fiesta Rally3 evo, un automobil cu tracțiune integrală. Nicio zi nu a fost lipsită de peripeții pentru frații Maior - căci după ce vineri seara au omis primul viraj al probei inaugurale [se întâmplă și la "case" mai mari], ziua de vineri i-a "pedepsit" cu câteva pene de cauciuc și o problemă tehnică după o scurtă incursiune într-un mal de zăpadă, iar sâmbătă - deși totul a decurs mai bine - n-au scăpat de penele de cauciuc iar un echipaj ce voia să iasă din malul de zăpadă i-a încetinit substanțial din ritmul lor. Totuși, ziua de duminică avea să fie la superlativ, cu TOP5 pe prima probă - VICTORIE la a doua trecere pe aceeași probă - și un TOP4 pe Power Stage. Asta înseamnă că Norbert și Francesca Maior se întorc din Suedia cu foarte multe lucruri noi învățate, iar ca bonus cu un loc 9 la general în clasamentul juniorilor - la doar cinci zecimi de locul 8 - respectiv cu primele 3 puncte obținute. Ca o paranteză, acesta este cel mai bun început de carieră în Junior WRC pentru un echipaj reprezentant al țării noastre.

Mille Johansson și Johan Grönvall - Foto • Copyright WRC

  Așa cum era de așteptat, Mille Johansson și Johan Grönvall au obținut victoria primei etape a Campionatului Mondial de Raliuri pentru Juniori, bifând 8 victorii de probă specială din totalul de 18 derulate de-a lungul celor 4 zile de concurs. Deși stabiliseră timpul de referință al juniorilor în Shakedown-ul de joi, cei doi au pierdut timp însemnat pe proba inaugurală a raliului, motiv pentru care lumea nu le mai dădea șanse să revină în lupta pentru victorie. Doar că, după a doua trecere a specialei "Norrby" în ziua de vineri, suedezii au preluat șefia Junior WRC, ducându-și misiunea cu succes până la capăt. Cei doi au împărțit podiumul categoriei Junior WRC și pe cel al WRC3 cu estonienii Romet Jürgenson și Siim Oja - câștigătorii a 3 probe speciale, respectiv cu irlandezii Eamonn Kelly și Conor Mohan - aceștia din urmă luând acasă doar punctele aferente locului 3. Doar 7 din cele 19 echipaje înscrise la această etapă au reușit să-și adjudece minim o victorie de probă - printre cele 7 perechi aflându-se și frații Maior.

Clasament FINAL - Junior WRC
1. [SWE] Mille JOHANSSON & [SWE] Johan GRÖNVALL (Ford Fiesta Rally3 evo) 2:49:33.8 33p
2. [EST] Romet Jürgenson & [EST] Siim Oja (Ford Fiesta Rally3 evo) 2:50:22.7 [+48.9] 21p
3. [IRL] Eamonn Kelly & [IRL] Conor Mohan (Ford Fiesta Rally3 evo) 2:53:34.6 [+4:00.8] 15p
... ...................................................................................................................................................... ................................ ......
9. [ROU] Norbert MAIOR & [ROU] Francesca Maior (Ford Fiesta Rally3 evo) 3:02:04.5 [+12:30.7] 3p

 

Clasament FINAL - WRC3
1. [SWE] Mille JOHANSSON & [SWE] Johan GRÖNVALL (Ford Fiesta Rally3 evo) 2:49:33.8 25p
2. [EST] Romet Jürgenson & [EST] Siim Oja (Ford Fiesta Rally3 evo) 2:50:22.7 [+48.9] 18p
3. [IRL] Eamonn Kelly & [IRL] Conor Mohan (Ford Fiesta Rally3 evo) 2:53:34.6 [+4:00.8] 15p
... ...................................................................................................................................................... ................................ ......
8. [ROU] Norbert MAIOR & [ROU] Francesca Maior (Ford Fiesta Rally3 evo) 3:02:04.5 [+12:30.7] 4p

 

 

Continuăm să completăm rezumatele etapelor mondiale și europene, dar și naționale, cu acei sportivi - care în opinia noastră - au excelat sau dezamăgit. 

 

  • Dezamăgirea etapei ? Complicat! Dar Thierry Neuville a făcut un gest care îl califică de la ”strateg” pe lista rușinii..la un loc cu Takamoto Katsuta

   Nu de răspuns ci de selectat care dintre cei doi sportivi a dezamăgit mai mult. Și pentru că nu vrem să părem subiectivi, îi vom nominaliza atât pe Thierry Neuville cât și pe Takamoto Katsuta. Belgianul a mimat o problemă de alimentare la modelul i20 N Rally1 chiar înainte de startul PS6, asta după ce pe proba anterioară a încasat o "mamă" de bătaie - inclusiv Norbert Maior a fost mai rapid decât el (condiții mai bune după fiecare mașină, dar totuși, Rally3 e pui pe lângă Rally1) - dat fiind faptul că a fost primul pe probă. Și nu, nu au fost diferențe imense între condițiile pe care le-a avut Evans - care a fost nevoit să intre în față - și Neuville care a pornit al doilea, dar a fost totuși mai bine pentru belgian, și cu atât mai mult pentru Lappi care putea să se relaxeze. Gestul lui Neuville a înfuriat comunitatea de raliuri, cu atât mai mult cu cât în stopul PS6 a declarat că bănuielile lui Evans sunt nefondate și eronate. 

  Pe de altă parte, japonezul Takamoto Katsuta este un sportiv rapid, nu putem nega asta. Ar fi fost culmea să nu fie rapid, după 5 ani consecutivi și constanți la volanul modelelor de TOP. Adică nu este ca și cum îl comparăm cu Lorenzo Bertelli sau Jourdan Serderidis. Doar că niponul pare să fii folosit cei 5 ani doar pentru a fi mai rapid, nu și pentru a putea gestiona presiunea psihologică atunci când ocupă o poziție fruntașă. Probabil mai are nevoie de alți cinci ani să învețe și acest lucru, viitorul ne va arăta..

 

  • Performanța etapei ? Cu siguranță Adrien Fourmaux.

  Dacă unii îl consideră o revelație, noi sigur nu. Francezul are deja la activ câteva etape bune și mii de kilometri de teste cu modelele de TOP Rally1 și WRC, motiv pentru care nu putem afirma că este o surpriză ceea ce a făcut la această etapă. Totuși, putem spune despre Adrien că a livrat o performanță remarcabilă și firească, despre care pilotul din hexagon dăduse semne că este capabil și în trecut, însă îi lipsea probabil un "duș rece" din partea directorului M-Sport, Malcolm Wilson. După ce în etapa din Principat a demonstrat că poate sta în "banca" lui și asculta la indicațiile șefului de echipă Richard Millener, acum britanicii i-au îngăduit francezului să apese mai tare pe pedala de accelerație, aducând echipei insulare al doilea podium consecutiv în Raliul Suediei.

 

  • Sportivul etapei ? Pentru noi, sportivii etapei sunt Norbert și Francesca Maior! Per ansamblu însă, sportivul etapei este nimeni-altul decât Esapekka Lappi - câștigătorul etapei suedeze.

  După ce a preluat șefia provizorie și s-a distanțat în fruntea clasamentului general provizoriu, Lappi a gestionat mai mult decât perfect avantajul de aproape un minut și jumătate, bifând nu doar a doua sa victorie din carieră, dar a adus și a doua victorie a sezonului pentru echipa coreeană, menținând pe Hyundai la egalitate puncte cu Toyota Gazoo Racing.

 

  • Revelația etapei ? Simplu! Georg Linnamäe.

  La doar a doua participare cu modelul Toyota GR Yaris Rally2, estonianul a zburat efectiv pe probele speciale înzăpezite. Până și Oliver Solberg sau Sami Pajari - piloți foarte rapizi - au rămas surprinși că Linnamäe vine atât de tare din urmă. Cât de tare ? Cam cât să-și adjudece prima - și posibil ultima pentru o bună perioadă de timp - victorie de probă specială, stabilind timpul de referință al celei de-a cincea probe a raliului. Acesta mai obținuse în sezoanele precedente 3 victorii de probă, dar în cadrul categoriei WRC2, nicidecum în clasamentul absolut. Georg Linnamäe a fost foarte aproape să-și adjudece și victoria probei imediat următoare, însă Lappi nu i-a permis, fiind mai rapid cu doar 2.6s 

 

  Rezumatul nostru se încheie aici, însă vă dăm întâlnire și în următoarele articole de presă. De asemenea, documentarea mondialului de raliuri nu se oprește aici, întrucât la sfârșitul ultimei săptămâni a lunii martie ne re-auzim cu Raliul Kenyei, revenit la data caracteristică.

Raliuri

  • CNRB
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Super Rally

Altele

  • Stiri