W2RC: TOP10 mai puțin obișnuit după trei etape în Abu Dhabi Desert Challenge
Cea de-a doua etapă a Campionatului Mondial de Rally Raid a depășit prima jumătate cu etapa din 29 februarie, ziua aducând numeroase surprize - printre care un incendiu violent, o tamponare stupidă dar amuzantă și un TOP10 ce este compus inclusiv din două modele de specificație Challenger respective alte două de specificație SSV
Abdulaziz Ahli (Yamaha) - Foto • Edo Bauer | A.S.O. / DPPI |
După probleme la motor - cauzate de combustibil - în prima etapă, și un ritm mai scăzut în a doua, Ross Branch (Hero) a reușit să-și adjudece al doilea succes de la această etapă, stabilind timpul de referință al categoriei Moto în etapa cu numărul 3. Beneficiind și de o bonificație de 55s, sportivul Hero MotoSports a fost urmat îndeaproape de Konrad Dąbrowski (KTM) la o diferență de 3m05s - polonezul primind și el o bonificație identică asemenea botswanianului. TOP3-ul zilei de joi a fost completat la alte 1m11s de un alt sportiv în șaua unei motociclete KTM - de Jean-Loup Lepan. Pe poziția a patra - la final de zi - s-a regăsit un alt sportiv al Hero MotoSports, Aaron Mare încheind ziua la o diferență de 5m28s de colegul său de echipă - sud-africanul beneficiind la rândul său de un timp redus cu 1m29s. Acesta din urmă rămâne însă liderul categoriei provizorie a motocicletelor [și al clasei GP] cu un timp total de 10:33:34, fiind urmat la 5m05s de liderul clasei R2 - polonezul Dąbrowski, respectiv la alte 14m56s de francezul Lepan. Învingătorul etapei a treia rămâne pe același loc 4 - la 20m23s de zona podiumului, în vreme ce cehul Jan Brabec completează TOP5-ul la mai bine de o oră în urma timpului de referință. Michael Docherty - liderul categoriei Moto până la accidentul din ziua precedentă - a anunțat că se află în stare stabilă, însă are o fractură de pelvis. Cu două etape rămase de parcurs, Abdulaziz Ahli își majorează avantajul la peste 6 ore și jumătate în fața sauditului Alnoumesi, la clasa Quad.
Ross Branch (Hero) - Foto • Bastien Roux | A.S.O. / DPPI |
Clasament MOTO - a treia etapă |
|||
1. | [BWA] Ross BRANCH (Hero 450 Rally) | 03:36:39 | |
2. | [POL] Konrad Dabrowski (KTM 450 Rally Replica) | 03:39:44 [+03:05] | |
3. | [FRA] Jean-Loup Lepan (KTM 450 Rally Replica) | 03:40:55 [+04:16] | |
4. | [ZAF] Aaron Mare (hERO 450 Rally) | 03:42:07 [+05:28] | |
5. | [CZE] Jan Brabec (KTM 450 Rally Replica) | 03:58:07 [+21:28] |
Clasament MOTO - după trei etape |
|||
1. | [ZAF] Aaron MARE (Hero 450 Rally) - lider GP | 10:33:34 | |
2. | [POL] Konrad Dabrowski (KTM 450 Rally Replica) - lider R2 | 10:38:39 [+05:05] | |
3. | [FRA] Jean-Loup Lepan (KTM 450 Rally Replica) | 10:53:35 [+20:01] | |
4. | [BWA] Ross Branch (Hero 450 Rally) | 11:13:58 [+40:24] | |
5. | [CZE] Jan Brabec (KTM 450 Rally Replica) | 11:55:34 [+01:22:00] |
Lideri după două etape, Nasser Al-Attiyah și Edouard Boulanger (Prodrive) reușiseră să își impună ritmul la primul punct intermediar de la km 29. Doar că după alți 30 km parcurși, cei doi au fost nevoiți să se oprească - staționând pentru mai bine de 15 minute. Totuși, sportivii nu au solicitat nici intervenția organizatorilor și nici pe cea a echipei tehnice, motiv pentru care toată lumea a suspectat fie o problemă tehnică fie o eventuală greșeală de abordare a unei dune de nisip. La scurt timp, Nasser și Edouard au fost identificați ca fiind din nou în mișcare, însă cu un deficit de peste 20 de minute. Totuși, acest lucru i-a făcut să înțeleagă că nu mai au nimic de pierdut, motiv pentru care au turat "motoarele" la maxim. Și dacă la km 73 aveau un deficit de 20m12s, grație efortului lor au reușit să reducă acest ecart la 19m33s după km 101, respectiv la 19m02s după km 141. Mai mult decât atât, qatarezul a apăsat pedala de accelerație cât a rezistat modelul Prodrive Hunter, ajungând până la o diferență de sub 10 minute în clasamentul virtual provizoriu de la acel moment.
După ce Al-Attiyah a pierdut șefia etapei din 29 februarie, întâietatea a revenit în favoarea lui Juan Cruz Yacopini și a navigatorului său Daniel Oliveras. Cei doi s-au descurcat excelent de la km 59 și până la km 141, însă o problemă tehnică i-a oprit pe la km 180 al probei speciale. Mai mult decât atât, deșertul arab s-a dovedit a fi prea mic pentru cei aproape 90 de concurenți, și asta pentru că spre finalul secțiunii selective, perechea latină - care deja pierduse peste 26 de minute - a fost identificată ca fiind din nou oprită, ca urmare a unei ciocniri Martin Prokop și Viktor Chytka. Asta a făcut ca și cehii să piardă peste o oră și jumătate, iar pe Yacopini cu Oliveras, cu o oră mai mult. Astfel, șefia a trecut provizorie a categoriei Auto a trecut în favoarea lui Seth Quintero și Dennis Zenz, cei doi reușind să-și păstreze avantajul Până la final pentru a stabili timpul de referință al etapei. Sportivii Toyota Gazoo Racing au fost urmați la 1m37s de Yazeed Al Rajhi și Timo Gottschalk, respectiv la 5m18s de perechea Overdrive formată din Guerlain Chicherit și Alex Winocq. Pe poziția a patra și-au făcut loc învingătorii clasei Challenger - Cristina Gutiérrez cu Pablo Moreno, în vreme ce Rokas Baciuška și Oriol Vidal au completat TOP5-ul la puțin peste 10 minute diferență de primii clasați. Grație efortului lor incredibil, Nasser Al-Attiyah și Edouard Boulanger pierd o singură poziție în clasamentul general provizoriu al categoriei Auto [și clasei Ultimate], ocupând locul 2 la doar 1m10s de Seth și Dennis, pe un podium pe care și-au făcut loc și Yazeed cu Timo - la alte 3m46s de principalii lor rivali din mondialul de rally raid.
Seth Quintero & Dennis Zenz (Toyota) - Foto • Bastien Roux | A.S.O. / DPPI |
Clasament AUTO (+ Ultimate) - a treia etapă |
|||
1. | [USA] Seth QUINTERO & [DEU] Dennis ZENZ (Toyota GR DKR Hilux) | 03:38:45 | |
2. | [SAU] Yazeed Al Rajhi & [DEU] Timo Gottschalk (Toyota Hilux Overdrive) | 03:40:22 [+05:18] | |
3. | [FRA] Guerlain Chicherit & [FRA] Alex Winocq (Toyota Hilux Overdrive) | 03:44:03 [+03:18] | |
4. | [BRA] Cristina Gutiérrez & [ESP] Pablo Moreno (Taurus T3 Max) - Challenger | 03:47:50 [+09:05] | |
5. | [LTU] Rokas Baciuška & [ESP] Oriol Vidal (Can-Am Maverick) - Challenger | 03:48:59 [+10:14] |
Clasament AUTO (+ Ultimate) - după trei etape |
|||
1. | [USA] Seth QUINTERO & [DEU] Dennis ZENZ (Toyota GR DKR Hilux) | 10:44:01 | |
2. | [QAT] Nasser Al-Attiyah & [FRA] Edouard Boulanger (Prodrive Hunter) | 10:45:11 [+01:10] | |
3. | [SAU] Yazeed Al Rajhi & [DEU] Timo Gottschalk (Toyota Hilux Overdrive) | 10:48:57 [+04:56] | |
4. | [FRA] Guerlain Chicherit & [FRA] Alex Winocq (Toyota Hilux Overdrive) | 10:54:51 [+10:50] | |
5. | [USA] Austin Jones & [ESP] Oriol Mena (Can-Am Maverick) - lideri Challenger | 11:03:24 [+19:23] |
După un prolog câștigat și două zile în care planurile i-au fost încurcate de problemele tehnice la modelul Taurus, Cristina Gutiérrez a revenit în forță în a treia etapă, învingându-i pe reprezentanții sexului puternic - care inițial dominaseră categoric primele etape. Mai mult, sportiva spaniolă a obținut și un loc 4 în clasamentul zilei dedicat tuturor automobilelor, ceea ce nu doar că este dovada unui efort susținut, dar și o performanță remarcabilă. Tânăra sportivă ce se va alătura echipei Dacia începând cu 2025 a dominat întreaga zi alături de navigatorul ei Pablo Moreno Huete, oprind cronometrul mai rapid cu 1m09s decât Rokas Baciuška și Oriol Vidal, respectiv 2m36s decât încă liderii ierarhiei Challenger - Austin Jones și Oriol Mena. Mai mult, pe lângă faptul că au șefia provizorie în dreptul lor - cu un avantaj ce se reduce la 4m35s în fața colegilor lor de echipă Baciuška și Vidal, Austin împreună cu Oriol ocupă locul 5 la general în ierarhie absolută Auto, cu cei anterior amintiți pe poziția a 6-a. Cu un loc 5 în clasamentul zilei de joi - la peste 9 minute de perechea spaniolă care a bifat victoria etapei, Hernán Garcés și Juan Pablo Latrach completează TOP3-ul provizoriu al categoriei Challenger înaintea ultimelor două etape - la 26m08s de lideri. În același timp, chilienii ocupă și poziția a 8-a la general în ierarhia absolută Auto.
Cristina Gutiérrez & Pablo Moreno (Taurus) - Foto • Bastien Roux | A.S.O. / DPPI |
Clasament Challenger - a treia etapă |
|||
1. | [ESP] Cristina GUTIÉRREZ & [ESP] Pablo MORENO (Taurus T3 Max) | 03:47:50 | |
2. | [LIT] Rokas Baciuška & [ESP] Oriol Vidal (Can-Am Maverick) | 03:48:59 [+01:09] | |
3. | [USA] Austin Jones & [ESP] Oriol Mena (Can-Am Maverick) | 03:50:26 [+02:36] | |
4. | [ARG] Nicolas Cavigliasso & [ARG] Valentina Pertegarini (Taurus T3 Max) | 03:56:36 [+08:46] | |
5. | [CHL] Hernán Garcés & [CHL] Juan Pablo Latrach (Can-Am Maverick) | 03:56:56 [+09:06] |
Clasament Challenger - după trei etape |
|||
1. | [USA] Austin JONES & [ESP] Oriol MENA (Can-Am Maverick) | 11:03:24 | |
2. | [LIT] Rokas Baciuška & [ESP] Oriol Vidal (Can-Am Maverick) | 11:07:59 [+04:35] | |
3. | [CHL] Hernán Garcés & [CHL] Juan Pablo Latrach (Can-Am Maverick) | 11:29:32 [+26:08] | |
4. | [SAU] Dania Akeel & [FRA] Stephane Duple (Taurus T3 Max) | 11:48:12 [+45:48] | |
5. | [BRA] Marcelo Gastaldi & [BRA] Carlos Sachs (Taurus T3 Max) | 12:02:13 [+58:49] |
A treia zi de concurs de la Abu Dhabi Desert Challenge a schimbat șefia clasamentului SSV din Campionatul Mondial de Rally Raid. Portughezul João Ferreira - secondat de Filipe Palmeiro - a fost descalificat ca urmare a faptului că miercuri, după ce a fost nevoit să se oprească din cauza unor probleme tehnice, a solicitat echipa tehnică, iar mecanicii s-au apucat să remedieze defecțiunea. Pierderea timpului relansase deja lupta pentru victoria acestei ediții a ADDC, însă descalificarea a făcut ca Yasir Seaidan și Michael Metge - să devină noii lideri ai mondialului de rally raid în ierarhia SSV. Bineînțeles, pentru ca acest fapt să se materializeze, perechea saudito-franceză a fost nevoită să tragă tare - lucru care s-a și întâmplat. Nu numai că au stabilit timpul de referință după fiecare intermediar, dar au și câștigat cea de-a treia etapă a rundei cu numărul 2 din W2RC, preluând astfel și șefia provizorie înaintea ultimelor două zile de concurs. Yasir și Michael au oprit cronometrul la 03:58:17 - fiind mai rapizi astfel cu 3m18s decât Mansour Al Helei și Khalid Alkendi - cei ce pierd o poziție la general, cu un ecart de doar 18s. În urma celor două echipaje amintite anterior - care completează TOP10-le ierarhiei absolute Auto, podiumul zilei de joi al categoriei SSV a fost completat de Sebastian Guayasamin și Fernando Costa - la 9m22s - perechea sud-americană păstrându-și prezența pe ultima treaptă a podiumului la 17m53s diferență de lideri.
Yasir Seaidan & Michael Metge (Can-Am) - Foto • Bastien Roux | A.S.O. / DPPI |
Clasament SSV - a treia etapă |
|||
1. | [SAU] Yasir SEAIDAN & [FRA] Michael METGE (Can-Am Maverick XRS) | 03:58:17 | |
2. | [ARE] Mansour Al Helei & [ARE] Khalid Alkendi (Can-Am Maverick XRS) | 04:01:45 [+03:28] | |
3. | [ECU] Sebastian Guayasamin & [ARG] Fernando Acosta (Can-Am Maverick XRS) | 04:07:39 [+09:22] | |
4. | [ITA] Enrico Gaspari & [ITA] Alberto Marcon (Polaris RZR Pro R) | 04:08:08 [+09:51] | |
5. | [ITA] Pietro Cinotto & [POL] Szymon Goszpodarczyk (Polaris RZR Pro R) | 04:09:02 [+10:45] |
Clasament SSV - după trei etape |
|||
1. | [SAU] Yasir SEAIDAN & [FRA] Michael METGE (Can-Am Maverick XRS) | 11:30:47 | |
2. | [ARE] Mansour Al Helei & [ARE] Khalid Alkendi (Can-Am Maverick XRS) | 11:31:05 [+00:18] | |
3. | [ECU] Sebastian Guayasamin & [ARG] Fernando Acosta (Can-Am Maverick XRS) | 11:48:40 [+17:53] | |
4. | [ITA] Rebecca Busi & [URY] Sergio Lafuente (Can-Am Maverick XRS) | 12:38:17 [+1:07:30] | |
5. | [ITA] Michele Cinotto & [ITA] Maurizio Dominella (Polaris RZR Pro R) | 13:01:50 [+1:31:03] |
Ziua de joi a fost una teribil de ghionistă pentru Lucas Moraes. Pilotând un model GR DKR Hilux al celor de la Toyota Gazoo Racing, sportivul ce până cu o zi înainte era pe podiumul absolut al categoriei Auto, a fost forțat să se retragă din ediția 33 a Abu Dhabi Desert Challenge. Motivul ?! Stupid, nedrept și neînțeles până la acest moment. Deși a trecut linia de sosire - stabilind chiar al patrulea timp al zilei - ceea ce-l menținea în zona podiumului, brazilianul s-a salvat la limită - împreună cu navigatorul său Armand Monleon. De unde ?! Din mașina lor ce ardea ca o torță vie, mașină ce nu a putut fi salvată în pofida faptului că - de unde până unde - organizatorii aveau o autospecială de stingere cu apă și spumă în zona de sosire. Mai mult, argentinianul Yacopini a fost descalificat de către conducerea cursei după ce un reprezentant oficial al cursei l-ar fi surprins pe un apropiat al sud-americanului - se bănuiește a fi fost mecanic - lucrând la modelul Hilux Overdrive după cele două accidente (tamponări) în care a fost implicat Yacopini. La cererea reprezentantului echipei, oficialii FIA nu au dorit să arate dovada video, ceea ce indică o lipsă de credibilitate în dreptul celor ce au în sarcină aplicarea regulamentelor.
Abu Dhabi Desert Challenge continuă astăzi - la momentul publicării acestui rezumat - cu penultima etapă a ediției, una în care concurenții au de înfruntat un total de 345 km - din care 231 km fiind cronometrați. Îndreptându-se spre est, locul dunelor sparte și celor de grad 2/3 cu nisip fin este înlocuit atât de drumurile de pământ cât și de porțiuni cu lacuri secate și teren foarte dur.