WRC: Croatia Rally

Jablanovec, 18 apr. - 21 apr. 2024


  Suntem pe Facebook

WRC: Toyota domină Raliul Kenyei după ziua de vineri

Data: 29 Martie 2024 / World Rally Championship

Toyota Gazoo Racing se află la "butoane" în Raliul Kenyei - a treia etapă a Campionatului Mondial de Raliuri - cu perechea Kalle Rovanperä și Jonne Halttunen în fruntea clasamentului general, finlandezii având un avantaj de aproape un minut înaintea specialelor de sâmbătă

Kalle Rovanperä & Jonne Halttunen (Toyota) • Foto - Honza Fronek

  Având în vedere că nu am relatat cele întâmplate în așa-numita primă zi de concurs din 28 martie, vă spunem că întâietatea după prima specială a raliului i-a aparținut lui Thierry Neuville, care era urmat la doar o zecime de colegul său Ott Tänak, respectiv la alte 7 zecimi de secundă diferență se poziționa Kalle Rovanperä. La WRC2, Gus Greensmith stabilea timpul de referință al super specialei Kasarani, în vreme ce Oliver Solberg și Kajetan Kajetanowicz îl urmau în ordinea enumerării.

  Ziua de vineri a debutat cu prima trecere pe 19,17 km ai specialei "Loldia", unde în pofida unei dejantări la roata stânga spate, întâietatea i-a aparținut aceluiași Kalle Rovanperä, finlandezul oprind cronometrul la 13:59.0 cu o viteză medie de doar 82,3 km/h, fiind mai rapid cu 9 zecimi decât conaționalul său Esapekka Lappi, respectiv alte 1,1s decât Ott Tänak. Astfel, șefia provizorie a trecut în contul campionului mondial în exercițiu, care și-a consolidat poziția după proba imediat următoare, ținându-i la distanță pe echipierii Hyundai anterior amintiți. Iar dacă cei doi au reușit să se mențină în permanență în urma celui mai tânăr pilot al categoriei Rally1, același lucru nu se poate spune despre liderul la zi al mondialului de raliuri - Thierry Neuville având parte de o violentă pană de cauciuc ca urmare a unui derapaj mult prea larg. Belgianul a rămas însă în zona TOP5-ului, dar nu pentru mult timp. Și asta pentru că, prima parcurgere a celei mai lungi probe speciale a zilei avea să-i ofere ocazia lui Elfyn Evans de a-l surclasa pe principalul său rival în lupta pentru titlul mondial din acest an. Același Rovanperä și-a adjudecat a treia victorie consecutivă de probă, avantajul său majorându-se la 15,5s în fața lui Lappi.

Elfyn Evans & Scott Martin (Toyota) • Foto - Honza Fronek

  După victoria acestui sezon în Raliul Suediei - a doua din carieră pentru Esapekka Lappi și Janne Ferm în WRC - totul părea să decurgă în direcția bună pentru perechea ce se află la a 87-a participare în mondialul de raliuri, însă proba specială "Loldia 2", cea care deschidea a doua buclă a zilei, avea să-i scoată din joc pe finlandezi. Transmisia modelului i20 N Rally1 Hybrid a cedat undeva la 9 km după startul probei, oferindu-i șansa lui Ott Tänak să avanseze pe poziția secundă. Doar că dezastrul nu avea să se sfârșească pentru coreenii de la Hyundai, și după ce Neuville a pierdut timp ca urmare a greșelii sale iar Lappi nu a avut de ales decât să tragă pe dreapta, a doua trecere a specialei "Geothermal" avea să-l scoată din competiție și pe Tänak. Pe la km 3,2 al probei speciale - în lungime totală de 13,13 km - estonul a lovit un bolovan pe interiorul unui viraj, producând suficiente avarii la mașina de concurs încât să fie nevoit să abandoneze. Dominația lui Kalle Rovanperä avea să fie desăvârșită de-a lungul întregii zile de vineri, tânărul finlandez adjudecându-și toate probele speciale ale zilei. Nici colegii săi - Elfyn Evans și Takamoto Katsuta - n-au stat degeaba, completând podiumul provizoriu după 7 probe speciale.

Takamoto Katsuta & Aaron Johnston (Toyota) • Foto - Honza Fronek

 

Clasament WRC - după 7/19 probe speciale

1. [FIN] Kalle Rovanperä & [FIN] Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) 1:16:22.6  
2. [GBR] Elfyn Evans & [GBR] Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) 1:17:19.5 [+56.9]  
3. [JPN] Takamoto Katsuta & [IRL] Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1) 1:17:23.4 [+1:00.8]  

  De partea cealaltă, în clasamentul categoriei suport WRC2, britanicul Gus Greensmith a fost foarte aproape să repete performanța lui Rovanperä, câștigând 4 din cele 6 probe consumate de-a lungul zilei. Gus a început cu dreptul prima etapă de mondial din acest sezon, câștigând prima probă a Raliului Kenyei, cu un avantaj de aproape 3 secunde în fața principalului său rival al acestui sezon - Oliver Solberg. Acesta din urmă a început ușor reticent a doua zi de concurs, ceea ce l-a și costat în debutul primei bucle, Oliver pierzând 7,7s la capătul specialei "Loldia 1". Acest lucru l-a determinat pe pilotul de origine suedezo-norvegiană să forțeze, iar problemele au apărut după numai un kilometru de la startul specialei imediat următoare, când o pană de cauciuc l-a costat aproape două minute. Ghinionul nu s-a sfârșit acolo pentru câștigătorii etapei precedente, Solberg și Edmondson fiind nevoiți să oprească și pe cea mai lungă secțiune cronometrată a primei părți a zilei pentru a mai schimba o roată. Astfel, după patru probe speciale, Gus Greensmith își consolida poziția de lider al WRC2 la peste două minute în fața liderului provizoriu al WRC2 Challenger - Diego Domínguez Jr

  Nemaiavând nimic de pierdut - fiind pe poziția a 7-a la aproape 4 minute după prima buclă a zilei - Oliver Solberg a tras tare și a reușit să-și treacă în cont două victorii de probă specială, în vreme ce Greensmith a lăsat-o puțin mai moale - fiind avantajat și de diferența din clasamentul provizoriu. Britanicul s-a impus însă și pe a doua trecere a specialei "Geothermal", încheindu-și ziua cu un avantaj de peste trei minute în fața polonezului Kajetan Kajetanowicz - care la rândul său a întâmpinat probleme în prima parte a zilei. Efortul și determinarea lui Solberg nu au fost în zadar, sportivul Škoda Motorsport reușind să revină în zona podiumului, surclasându-i pe Nicolas Ciamin și Charles Munster după a doua trecere a specialei "Kedong", pentru a forma un TOP3 exclusiv al modelelui Škoda Fabia RS Rally2.

 

Clasament WRC2 - după 7/19 probe speciale

1. [GBR] Gus Greensmith & [SWE] Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) 1:23:13.9  
2. [POL] Kajetan Kajetanowicz & [POL] Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) 1:26:26.9 [+3:23.0]  
3. [SWE] Oliver Solberg & [GBR] Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) 1:26:51.4 [+3:37.5]  
Gus Greensmith & Jonas Andersson (Škoda) • Foto - Honza Fronek

  Problema la sistemul de răcire - cauzată de nisipul acumulat în zona grilei - nu a reușit să-l scoată din zona podiumului WRC2 Challenger pe Kajetan Kajetanowicz. Lider provizoriu înaintea ultimei probe a dimineții de vineri, polonezul a revenit în fruntea clasamentului anterior enunțat imediat după începutul buclei secunde, rămânând acolo până la finalul zilei. Totuși, este de apreciat ritmul constant al lui Nicolas Ciamin - aflat la primul start în Kenya. Și dacă tot am deschis paranteza celor care au performat surprinzător de bine, putem să-l numim și pe mezinul familiei Munster: Charles. De cealaltă parte, localnicul Carl Tundo a dominat aproape în întregime bătălia de la WRC Masters Cup, cedând o singură victorie de probă în favoarea spaniolului Miguel Díaz-Aboitiz, ca urmare a unei opriri pentru a schimba o roată. Kenyanul pierdea astfel șefia provizorie, pe care însă avea s-o recupereze chiar pe finalul zilei, în pofida faptului că a încasat și o penalizare cumulată de 1:10.

 

Clasament WRC2 Challenger - după 7/19 probe speciale

1. [POL] Kajetan Kajetanowicz & [POL] Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) 1:26:26.9  
2. [FRA] Nicolas Ciamin & [FRA] Yannick Roche (Hyundai i20 N Rally2) 1:27:03.3 [+26.4]  
3. [LUX] Charles Munster & [BEL] Loïc Dumont (Hyundai i20 N Rally2) 1:28:16.3 [+1:39.4]  

 

Clasament WRC Masters Cup - după 7/19 probe speciale

1. [KEN] Carl Tundo & [KEN] Tim Jessop (Ford Fiesta R5) 1:38:25.0  
2. [ESP] Miguel Díaz-Aboitiz & [ESP] Diego Sanjuan (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:39:21.6 [+56.6]  
3. [GRE] George Vasilakis & [GBR] Tom Krawszik (Ford Fiesta Rally2) 1:44:24.7 [+5:59.7]  
Kajetan Kajetanowicz & Maciej Szczepaniak (Škoda) • Foto - Honza Fronek

  Raliul Kenyei continuă sâmbătă - 29 martie - cu încă 6 probe speciale, la finalul cărora se vor acorda și primele puncte ocupanților din clasamentul general absolut. Cea de-a treia zi de concurs va presupune un total de 160,96 km, în program fiind incluse și două treceri pe celebra specială "Sleeping Warrior" - cea mai lungă secțiune cronometrată cu 36,08 km.

Raliuri

  • CNRB
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Super Rally

Altele

  • Stiri