Masters (2) & CNVC (2) - Transalpina Challenge

Rânca, 25 mai - 26 mai 2024


  Suntem pe Facebook

Interviu | Costel Cășuneanu: 'Vremurile trec dar obiceiurile rămân neschimbate'

Data: 01 Aprilie 2024 / Coasta

  Nu, nu este nicio glumă de 1 aprilie! Costel Cășuneanu - vicecampionul categoriei I la viteză în coastă în 2022 - schimbă materialul de concurs începând cu acest sezon. 

  Băcăuanul va face trecerea - din nou - la tracțiunea integrală, după ce sezonul anterior l-am văzut concurând cu un monopost Peugeot Wolf GB08. Costel a răspuns afirmativ și pozitiv invitației noastre de a ne răspunde la câteva întrebări referitoare parcursului și impresiilor după sezonul 2023, respectiv planurilor și obiectivelor pe care le are începând cu prima etapă a acestui sezon de viteză în coastă: Trofeul Râșnov powered by Pro-X

  Cristian: Sezonul precedent te-a găsit la comenzile unei mașini noi, un monopost, ceva cu totul și cu totul diferit față de ceea ce ai pilotat până la acel moment. Fiind foarte rapid la categoria turismelor, de ce nu ai ales să mergi pe aceeași "rețetă", alegând un TCR sau de ce nu, un GT ? Ce anume te-a determinat să optezi monopostul ? 

  Costel: "Ce anume m-a împins să aleg un monopost ? În primul și primul rând am vrut să-mi dovedesc mie, dar și celor ce mă urmăresc, că așa cum am făcut pasul de la moto la off-road, iar de acolo la rally-raid de nivel mondial unde am și obținut rezultate bune, am vrut să demonstrez că pot atinge rezultate bune și cu un monopost, nu doar cu Škoda. Iar dacă stăm să privim lucrurile în ansamblu, în lipsa răsucirii de la Râșnov [din primăvară] eram campion. Pentru mine, experiența la volanul monopostului a pe deoparte o lecție - din care am învățat foarte mult - dar și o dovadă că nu sunt prezent degeaba în acest sport, îmi cunosc meseria." 

 

  Cristian: Unele voci spuneau la acel moment - *când ți-ai anunțat participarea cu monopostul Wolf* - că nu vei reuși să te obișnuiești cu noua mașină, pentru că trebuie s-o iei complet de la zero fiind cu totul și cu totul diferit. Chiar și așa, încă de la prima etapă - ediția de primăvară a Trofeului Râșnov - ai fost foarte foarte aproape de a obține nu doar o clasare pe podium, ci chiar o victorie. Un cumul de factor însă, printre care și alternanța bruscă de la suprafață complet uscată la umedă, te-a făcut să te răsucești. Cum a fost pentru tine sezonul 2023 - în care ai bifat numeroase clasări importante - la comenzile acestui monopost ?

  Costel: "Într-adevăr, cum spui și tu, la Râșnov [în primăvară] am fost foarte aproape de prima mea victorie absolută pe un traseu de viteză în coastă. Ceea ce puțini cunosc, sau cunoșteau până la momentul interviului nostru, este faptul că mașina mea nu era complet funcțională în primăvară. Mai precis, controlul tracțiunii și launch controlul erau inexistente la mașina mea, iar ca dovadă stau filmările din start, când nu puteam să pornesc așa cum era firesc. Dacă la acel moment, mașina mea ar fi fost în configurația de acum, nu am mai fi vorbit de acele probleme, pentru că eu am urcat la volanul unei mașini pe care nici măcar nu avusesem prilejul s-o testez corespunzător.
  Un alt aspect pe care nu l-am spus sau rareori l-am amintit, este faptul că eu sunt claustrofob, iar monococul în care m-am aflat etapă de etapă, mi-a creat un real disconfort. Pentru mine, sezonul 2023 a fost mai mult o 'bătălie' cu mine însămi, nicidecum cu mașina și noutatea pe care o aducea monopostul. Și asta pentru că a trebuit să mă obișnuiesc cu casca închisă și 'capul pe-afară' dar și cu headrest-ul ce îmi venea deasupra umerilor - nu a fost un episod pe care să-l mai repet. De aici și motivul pentru care am decis să renunț la monopost: mă simțeam sufocat și extrem de inconfortabil."
Costel Cășuneanu la comenzile modelului Wolf GB08 - la Trofeul Râșnov powered by Pro-X 2023

  Cristian: Interviul nostru a pornit dintr-o dublă dorință..sau curiozitate sportivă, se poate spune și așa. Pe de o parte ne-am dorit să aflăm cum ai ajuns să pilotezi un monopost în 2023 și cum s-a văzut sezonul din scaunul acestei mașini - aspect la care ne-ai răspuns anterior, iar pe de altă parte, o fotografie publicată pe pagina ta de social media ne-a dat de înțeles suficient cât să te și contactăm. Dacă am văzut noi bine, "vremurile trec, obiceiurile rămân", iar în garajul tău se odihnește pentru moment o Škoda Fabia RX. Tu ai mai pilotat o Škoda, un model similar Fabia însă de specificație R5, căruia i-ai adus evident modificări și cu care ai obținut nu doar victorii ci și titluri de campion. Întrebarea este ușor asemănătoare cu cea de la începutul interviului nostru, dar chiar și așa, de ce Škoda și nu un GT3 ? 

  Costel: "Aș începe prin a spune că, deși eleronul văzut de tine în imaginea publicată pe social media, noua mașină nu este de specificație RX, ci o Fabia obișnuită, construită pentru competițiile de viteză. În ceea ce privește direcția acestui an, pot spune că a fost o decizie foarte târzie. Inițial voiam să renunț, pe urmă a venit gândul unui GT pe care de altfel l-am și testat, negociat, eram chiar la 'ultima virgulă' cum s-ar spune, dar m-am răzgândit. Pe ultima sută de metri însă, am optat pentru mașina pe care ai văzut-o și tu în imagine și cu care vor fi prezent pe traseul de la Râșnov. Am ales să merg pe rețeta bine învățată din ultimele sezoane: tracțiunea integrală. Trecutul mi-a arătat și asta mă face să cred că pot fi mult mai rapid cu o integrală, iar dacă cu vechiul R5 am făcut treabă bună, sunt convins că vom ajunge unde trebuie și această Fabia."

 

  Cristian: Nu de puține ori, ai afirmat că îți dorești să evoluezi ca sportiv și să devii versiunea ta mai bună după fiecare urcare. Practic asta își dorește toată lumea, însă tu, în decursul anilor, ai devenit un exemplu și un etalon demn de urmat. Poate unii vor considera exagerată opinia mea, dar eu așa privesc parcursul tău de până la acest moment și nu greșesc spunând că nu ai dezamăgit. Care sunt obiectivele tale pentru acest sezon, având în vedere că revii la start cu o mașină familiară ție ? 

  Costel: "Va fi destul de complicat, mai ales la început, și asta pentru că nu mă bat de la egal la egal, ci lupt împotriva unor adversari cu mașinii mult mai performante decât ceea ce am eu în momentul de față. Lumea din exterior vede foarte diferit lucrurile față de cum le văd cei implicați direct în fenomen, și deși nu mă declar vreun mare Ayrton Senna sau Michael Schumacher, depun eforturi însemnate pentru a evolua pe plan sportiv. Cel mai important aspect pentru mine este siguranța. Ceea ce mulți încă nu înțeleg este faptul că eu nu merg ca un dement - deși uneori poate las impresia aceasta. Întotdeauna merg în limita mea de comfort și îmi estimez foarte bine marja de siguranță până la care pot forța, iar dovadă acestui lucru stă faptul că în ultimele 3 sezoane nu am avut niciun accident sau ieșire în decor."
  Și voi reveni puțin, și voi spune că, pe lângă claustrofobie, cea mai mare provocare când am mers cu monopostul, a fost frânarea. Concret, cu Škoda frânam cu mai bine de 100 de metri mai devreme de un viraj strâns, iar cu monopostul frânam în ultimii metri. Acest lucru m-a șocat și mi-a trebuit foarte mult timp să mă obișnuiesc cu fenomenul, întrucât de îndată ce acționam frâna, monopostul se oprea aproape instantaneu."
Costel Cășuneanu la comenzile modelului Škoda Fabia R5 - la Trofeul Poiana Brașov 2022, ultima sa participare cu această mașină într-o competiție de viteză în coastă

  Cristian: Ca încheiere, deși am mai adresat aceeași întrebare colegilor tăi de campionat, vrem să știm care este opinia ta despre reintroducerea clasamentului OPEN, oficial și nu pur informativ. Chit că schimbi materialul de concurs, îți dorești să țintești această ierarhie ?

  Costel: "Este devreme să vorbim despre clasamentul OPEN și în general despre pozițiile pe care le voi atinge în acest sezon. Îți spun sincer, la acest moment [al interviului], nici măcar nu am auzit motorul pornit. Am revenit de curând din Statele Unite ale Americii, iar mașina am achiziționat-o la 'ghici', cum s-ar spune. Vom vedea însă cum mă împac cu mașina și, dacă aceasta merge corespunzător, nu văd de ce nu aș reuși cel puțin aceleași rezultate ca și cu vechiul R5."

 

   Trofeul Râșnov powered by Pro-X și partenerul media oficial - Autorally.ro - îi mulțumesc pilotului Costel Cășuneanu pentru timpul acordat acestui interviu și îi doresc doar participări reușite în noul sezon competițional, cu atingerea tuturor rezultatelor dorite.

Interviu realizat de Cristian Oltean

Raliuri

  • CNRB
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Super Rally

Altele

  • Stiri