WRC: Croatia Rally

Jablanovec, 18 apr. - 21 apr. 2024


  Suntem pe Facebook

WRC: Toyota rămâne invincibilă în Raliul Kenyei pentru al 4-lea sezon consecutiv

Data: 02 Aprilie 2024 / World Rally Championship

  Toyota Gazoo Racing, echipa campioană a ultimelor 3 sezoane în mondialul de raliuri, s-a evidențiat din nou în Raliul Kenyei - a treia etapă a sezonului și singura desfășurată pe continentul african - reușind să-și protejeze dominația stabilită în fiecare dintre cele 3 ediții din 2021 încoace, de când etapa a revenit în calendarul FIA WRC

  Grație perechii Kalle Rovanperä și Jonne Halttunen, cei ce și-au adjudecat al doilea succes în etapa africană - după cel din 2022, japonezii de la Toyota rămân invincibili în Raliul Kenyei, pe care și l-au adjudecat în 2021 prin Sébastien Ogier și Julien Ingrassia, în 2022 prin finlandezii Rovanperä și Halttunen, respectiv în 2023 prin același Sébastien Ogier - secondat însă de Vincent Landais

Kalle Rovanperä și Jonne Halttunen (Toyota) • Foto - Lorenzo Martincich | At World

  Cea de-a 72-a ediție a Raliului Safari din Kenya a debutat la mijlocul zilei de joi, cu victoria belgienilor Thierry Neuville și Martijn Wydaeghe (Hyundai) pe Super Speciala "Kasarani" de 4,84 km. Aceștia erau urmați la doar o zecime de colegii Ott Tänak și Martin Järveoja, în vreme ce finlandezii Kalle Rovanperä și Jonne Halttunen (Toyota) completau TOP3-ul la 8 zecimi de secundă în spatele liderilor la zi ai campionatului. Doar că, după prima probă a zilei de vineri, balanța puterii avea să se încline in favoarea lui Rovanperä și a lui Halttunen, cei doi reușind să-și adjudece victoria celor 19,17 km ai primei treceri pe speciala "Loldia". Practic, campionii mondiali ai ultimelor două sezoane au preluat astfel șefia clasamentului general, poziție pe care n-au mai cedat-o pană la finalul raliului - încheiat duminică după-amiaza. Kalle și Jonne au bifat cele mai multe victorii de probă, fiind cei mai rapizi în 7 dintre cele 19 speciale. Presiunea psihologică a etapei ratate din Suedia le-a dat încredere dar și un imbold spre reușită sportivilor Toyota, fapt ce s-a concretizat printr-o victorie categorică din partea lui Kalle Rovanperä și Jonne Halttunen, cu un avantaj de 01m37.8s față de colegii lor Takamoto Katsuta și Aaron Johnston, la rândul lor câștigători a două probe speciale. Ajutați și de un cumul de factori, printre care și ghinioanele adversarilor, Adrien Fourmaux și Alexandre Coria (Ford) au încheiat etapa kenyană pe ultima treaptă a podiumului, la o diferență de 02m25.1s de învingători. Pentru aceștia din urmă însă, diferența n-a mai contat având în vedere că sezonul pare să devină din ce în ce mai bun pentru echipajul M-Sport Ford, francezii urcând pentru a doua etapă consecutivă pe podiumul absolut.

Takamoto Katsuta & Aaron Johnston (Toyota) • Foto - Honza Fronek Adrien Fourmaux & Alexandre Coria (Foto) • Foto - Lorenzo Martincich | At World

 

Clasament FINAL - WRC

# Echipaj Timp Puncte
1. [FIN] Kalle ROVANPERÄ & [FIN] Jonne HALTTUNEN (Toyota GR Yaris Rally1) 3:36:04.0 20p
2. [JPN] Takamoto Katsuta & [IRL] Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1) 3:37:41.8 [+1:37.8] 18p
3. [FRA] Adrien Fourmaux & [FRA] Alexandre Coria (Ford Puma Rally1) 3:38:29.1 [+2:25.1] 17p
4. [GBR] Elfyn Evans & [GBR] Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) 3:40:24.2 [+4:20.2] 16p
5. [BEL] Thierry Neuville & [BEL] Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) 3:46:21.5 [+10:17.5] 19p

  După nu mai puțin de 5 pene de cauciuc, dintre care una lentă, Elfyn Evans și Scott Martin (Toyota) au terminat etapa africană pe un onorabil loc 4, însă acest lucru este mai puțin relevant pentru galezi întrucât principalii lor rivali - Thierry Neuville și Martijn Wydaeghe (Hyundai) - au obținut mai multe puncte, în pofida faptului că s-au clasat o poziție în spatele celor anterior amintiți. Din păcate, noul sistem de punctaj introdus de FIA și girat de promoterul campionatului, nu face decât să aducă mai mult prejudiciu de imagine și prestanță celei mai importante competiții de raliu de pe mapamond. Nu a fost însă o etapă ușoară nici pentru belgieni: în ziua de vineri s-au confruntat cu o pană de cauciuc, sâmbătă au rămas fără sistemul hibrid în startul primei treceri pe cea mai lungă probă a etapei - Sleeping Warrior [36,08 km] - după care, în a doua jumătate a zilei, sistemul de alimentare al modelului i20 N Rally1 a cedat, iar în ultima zi - deși au fost cei mai rapizi pe cele 6 speciale - au avariat suspensia spate ca urmare a unui impact cu un bolovan.

Elfyn Evans & Scott Martin (Toyota) • Foto - Lorenzo Martincich | At World Thierry Neuville & Martijn Wydaegher (Hyundai) • Foto - Lorenzo Martincich | At World

  Excluzând situația lui Neuville și a lui Wydaeghe, Raliul Safari din Kenya a fost o etapă de coșmar pentru Hyundai Motorsport, cu Esapekka Lappi și Janne Ferm abandonând pe a patra probă a zilei de vineri din cauza unei transmisii defecte, respectiv cu Ott Tänak și Martin Järveoja urmându-i pe colegii lor în afara cursei pe speciala imediat următoare, ca urmare a unei suspensii avariate. Aceștia din urmă au revenit în cursă, și deși sâmbătă s-au confruntat cu mai multe probleme - comunicare (intercom), încetinire cauzată de animalele sălbatice, pană de cauciuc și praf pătruns în mașină - au reușit un loc 8 în clasamentul general, reușind să domine ziua de duminică alături de celelalte două perechi ale Hyundai. De cealaltă parte, Lappi și Ferm au terminat etapa pe poziția a 12-a, confruntându-se cu o sumedenie de probleme în ultimele două zile ale raliului.

  Iar dacă pentru unii, a treia etapă a Campionatului Mondial de Raliuri a fost de vis, pentru ceilalți a fost un real coșmar. Pentru a treia etapă consecutivă, Grégoire Munster și Louis Louka (Ford) au ratat șansa unui rezultat în TOP5, după ce au avariat suspensia modelului Ford Puma Rally1 în penultima zi de concurs. Cel mai devotat susținător al lui Grégoire, gentleman driverul Jourdan Serderidis a terminat raliul pe poziția a 10-a, promițând că îl vom mai revedea în acest sezon la comenzile modelului Puma Rally1, cel mai probabil la Raliul Acropolelor din Grecia.

Ott Tänak & Martin Järveoja (Hyundai) • Foto - Lorenzo Martincich | At World Jourdan Serderidis & Frédéric Miclotte (Ford) • Foto - Lorenzo Martincich | At World

  Trei etape, trei învingători. Astfel ar putea fi rezumat începutul de sezon al mondialului de raliuri în toate clasamentele, de unde nu face excepție nici categoria suport WRC2. După ce etapa de debut [Monte Carlo] a fost adjudecată de Yohan Rossel, iar singura rundă desfășurată pe zăpadă și gheață [Suedia] i-a revenit lui Oliver Solberg, Raliul Safari din Kenya a cunoscut un nou câștigător de etapă. Deși nu a avut "viață" ușoară, întrucât s-a îmbolnăvit chiar înainte de start, Gus Greensmith (Škoda) - secondat de Jonas Andersson - a obținut o victorie la pas în etapa continentului african, cei doi echipieri fiind lideri de la început și până la final. Succesul celor doi nu poate fi contestat, însă ne-am fi dorit să vedem o bătălie între ei și ocupanții poziției secunde - Oliver Solberg și Elliott Edmondson (Škoda). Aceștia din urmă nu s-au dat înlături de la a lupta pentru a doua victorie a sezonului, însă penele de cauciuc i-au privat de la un rezultat mai bun chiar din ziua de vineri. Degeaba au încercat cei doi sportivi să recupereze, căci nici Gus cu Jonas n-au stat cu mâinile-n sân. Chiar și așa, Oliver și Elliott devin noii lideri ai categoriei suport WRC2 - grație victoriei din Suedia - fiind acum la 18 puncte în fața lui Yohan Rossel și a lui Gus Greensmith, ambii la egalitate dar cu o etapă în minus. Oliver poate fi însă detronat, căci tânărul suedez va absenta de la următoarea etapă - care se va desfășura în Croația - iar ambii adversari anterior amintiți vor fi prezenți la start, lor alăturându-se și ocupantul poziției a patra a ierarhiei la zi: Nicolas Ciamin, cu 24 de puncte la acest moment. Revenind însă la podiumul categoriei suport WRC2 în Raliul Safari din Kenya, polonezii Kajetan Kajetanowicz și Maciej Szczepaniak (Škoda) au completat TOP3-ul categoriei pe care au câștigat-o la ultimele două ediții ale etapei kenyene. 

Gus Greensmith & Jonas Andersson (Škoda) • Foto - Foto - unknown (archive Gus) Oliver Solberg & Elliott Edmondson (Škoda) • Foto - Foto - unknown (archive Oliver)

 

Clasament FINAL - WRC2

# Echipaj Timp Puncte
1. [GBR] Gus GREENSMITH & [SWE] Jonas ANDERSSON (Škoda Fabia RS Rally2) 3:54:09.4 25p
2. [SWE] Oliver Solberg & [GBR] Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) 3:55:32.5 [+1:23.1] 18p
3. [POL] Kajetan Kajetanowicz & [POL] Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) 4:02:38.4 [+8:29.0] 15p
4. [FRA] Nicolas Ciamin & [FRA] Yannick Roche (Hyundai i20 N Rally2) 4:07:49.3 [+13:39.9] 12p
5. [LUX] Charles Munster & [BEL] Loïc Dumont (Hyundai i20 N Rally2) 4:21:49.0 [+27:39.6] 10p

  Aceiași Kajetan și Maciej s-au impus în ierarhia WRC2 Challenger, unde au împărțit podiumul cu cel anterior amintit - Nicolas Ciamin (Hyundai), secondat de Yannick Roche - respectiv de mezinul familiei Munster: Charles (Hyundai), secondat de Loïc Dumont, la debutul său în Campionatul Mondial de Raliuri. De cealaltă parte, în clasamentul WRC Masters Cup, etapa kenyană a fost un fel de "du-te, vino" pentru cei implicați în lupta "seniorilor". Deși au pierdut șefia provizorie la mijlocul zilei de vineri, Carl Tundo și Tim Jessop (Ford) au arătat că nu degeaba sunt sportivi locali, și asemenea categoriei principale WRC2 și subcategoriei WRC2 Challenger, Raliul Safari din Kenya a oferit al treilea echipaj învingător. Pe poziția secundă s-au clasat grecul George Vasilakis secondat de britanicul Tom Krawszki (Ford), podiumul fiind completat de singurul echipaj rămas în joc al acestei ierarhii - kenyenii Aakif Virani și Zahir Shah (Škoda).

Kajetan Kajetanowicz & Maciek Szczepaniak (Škoda) • Foto - unknown (archive Kajetan) Carl Tundo & Tim Jessop (Ford) • Foto - unknown (archive Tim Jessop)

 

Clasament FINAL - WRC2 Challenger

# Echipaj Timp Puncte
1. [POL] Kajetan KAJETANOWICZ & [POL] Maciej SZCZEPANIAK (Škoda Fabia RS Rally2) 4:02:38.4 25p
2. [FRA] Nicolas Ciamin & [FRA] Yannick Roche (Hyundai i20 N Rally2) 4:07:49.3 [+5:10.9] 18p
3. [LUX] Charles Munster & [BEL] Loïc Dumont (Hyundai i20 N Rally2) 4:21:49.0 [+19:10.6] 15p
4. [POL] Daniel Chwist & [POL] Kamil Heller (Škoda Fabia RS Rally2) 4:26:11.0 [+23:32.6] 12p
5. [KEN] Carl Tundo & [KEN] Tim Jessop (Ford Fiesta R5) 4:41:09.6 [+38:31.6] 10p

 

Clasament FINAL - WRC Masters Cup

# Echipaj Timp Puncte
1. [KEN] Carl TUNDO & [KEN] Tim JESSOP (Ford Fiesta R5) 4:41:09.6 25p
2. [GRE] George Vasilakis & [GBR] Tom Krawszik (Ford Fiesta Rally2) 4:46:02.4 [+4:52.8] 18p
3. [KEN] Aakif Virani & [KEN] Zahir Shah (Škoda Fabia R5) 5:29:01.9 [+47:52.3] 15p

  Singurul echipaj al categoriei WRC3 înscris în competiție a ajuns în cele din urmă la finiș, dar nu putem spune că au și terminat etapa kenyană, continuându-și raliul datorită regulii Super Rally după un abandon chiar pe prima specială a competiției, respectiv un altul pe proba secundă a următoarei zile.

  Următoarea etapă a Campionatului Mondial de Raliuri va avea loc în Croația, în perioada 18-21 aprilie.

Raliuri

  • CNRB
  • ERC
  • Sprint
  • WRC

Coasta

Super Rally

Altele

  • Stiri