Bogdan Marișca se impune la Raliul Iașului și Simone Tempestini devine campion absolut pentru a 9-a oară
- La cea de-a treia prezență din acest sezon, Bogdan Marișca și Sebastian Itu și-au adjudecat fără probleme victoria ediției aniversare cu numărul 40 a Raliului Iașului, făcând ca absentul acestei etape - Simone Tempestini, să devină în mod oficial campion național pentru a 9-a oară, stabilindu-se astfel un nou record în Campionatul Național de Raliuri din țara noastră
Bogdan și Sebastian au început cu brio etapa ieșeană și, după ce s-au impus pe Super Speciala de la Râpa Galbenă [vineri seara], au continuat să domine aproape în întregime ziua de sâmbătă, adjudecându-și 3 victorii de probă din 5 posibile. Ultima zi de concurs, cea de duminică, a presupus doar 2 probe speciale, dar care n-au pus nicio problemă pentru experimentata pereche a Napoca Rally Academy, astfel că Bogdan Marișca și Sebastian Itu au obținut o victorie la pas cu modelul Škoda Fabia RS Rally2, bifând 6 victorii de probă specială din totalul de 8 desfășurate. Această victorie face ca, calculele pentru titlul absolut din acest an să nu mai conteze, căci chiar și cu maxim de puncte în ultimele două etape, Andrei Gîrtofan ar termina sezonul la 3,4 puncte în urma lui Simone Tempestini.
Pe poziția secundă a etapei ieșene s-au clasat același Andrei Gîrtofan secondat de Doru Vraja - cei mai rapizi în sesiunea de teste oficiale de la Bârnova, desfășurate în prima parte a zilei de vineri. Deși obiectivul celor doi a fost categoric victoria raliului, acest lucru nu s-a materializat. Ba mai mult, echipajul ProRally Team s-a văzut învins în repetate rânduri de concetățenii Norbert și Francesca Maior, prezenți la start cu mașina ce - în mâinile lui Simone Tempestini - câștiga etapa precedentă a naționalului de raliuri. Totuși, prin victoria celei de-a doua treceri pe Mădârjac, coroborată cu succesul pe prima probă de noapte de la Raliul Iașului - Resnonance - unde Andrei și Doru au fost cei mai avantajați datorită poziției pe ordinea de start, au trecut în fața fraților Maior înaintea ultimei zile de concurs. Pentru a înțelege contextul avantajului despre care am menționat, din cauza prafului dens, startul a fost realizat la interval de 3 minute pe PS Resonance. Chiar și-așa, n-a fost suficient pentru ca praful să se îndepărteze, iar mai toate echipajele au acuzat vizibilitate 0 odată ajunși în zona de interviuri din stopul probei. Singurii care n-au acuzat problema prafului au fost Andrei și Doru, care au pornit primii în fața plutonului și la 16 minute diferență de ultimul deschizător.
Ultima treaptă a podiumului absolut le-a revenit fraților-minune ai motorsportului românesc, Norbert și Francesca Maior bifând astfel primul TOP3 absolut cu modelul Ford Fiesta Rally3 Evo. Deși n-au reușit nicio victorie de probă, tinerii brașoveni s-au ținut "scai" de colegii lor de echipă [n.r. Bogdan și Sebastian], reușind în multe cazuri să-i surclaseze pe rivalii aflați la start cu mașini de specificație superioară. Pentru cei doi frați urmează acum o nouă competiție, de talie mondială, căci la sfârșitul acestei săptămâni, Norbert și Francesca vor fi prezenți la startul ultimei etape din Junior WRC, anume EKO Acropolis Rally în Grecia.
Titlul la două roți motrice se poate decide la Brașov
Prin victoria etapei ieșene în clasamentul mașinilor cu două roți motrice, hunedorenii Dănuț și Lucian Budai se află acum la "mâna adversarilor" pentru primul lor titlu al acestei categorii. Perechea fiu-tată a dominat Raliul Iașului în ierarhia anterior amintită, chiar dacă la capitolul victorii de probă specială nu au bifat decât trei succese. Chiar și așa, cei doi au avut un ritm ridicat, fiind într-o continuă bătălie cu italienii Tommaso Sandrin și Andrea Dal Maso, cei ce au ocupat poziția secundă la capătul celor 8 probe speciale. Șansa ca aceștia din urmă să mai poată spera la titlul național al categoriei 'Două roți motrice' este să se impună în ultimele două etape rămase. Norocul n-a fost de partea tânărului Sebastian Scîrlet nici de această dată, căci la prima etapă cu Levente Csegzy în dreapta sa, moineșteanul a fost nevoit să abandoneze chiar pe ultima probă, din cauza unor prezoane forfecate la una din roțile modelului Peugeot 208 Rally4. Astfel, ultima treaptă a podiumului dedicat mașinilor cu tracțiune pe puntea față le-a revenit lui Reis Suliman și Alinei Bianca Pop - învingătorii clasei RC5 și ai ierarhiei Clio Rally5 Challenge România.
Aceeași pereche formată din Sandrin și Dal Maso s-a impus fără probleme atât în ierarhia Juniorilor cât și în cea a Debutanților, totul după ce francezii Eliott Delecour și Priscille Delecour au întâmpinat probleme pe penultima probă a zilei de sâmbătă, abandonând în cele din urmă raliul. Totodată, singurul echipaj italian prezent la start a bifat un nou succes în 208 R2 Cup, acolo unde mai au nevoie de 22 de puncte pentru a deveni campioni, tranșând astfel bătălia cu tânăra Alexandra Teslovan - selectată în urmă cu câteva zile în programul Beyond Rally Women's derulat de promotorul WRC, în cadrul căruia, câștigătoarea finalei - în care se califică 3 pilotese - va beneficia de un sezon complet în Junior WRC în sezonul 2025.
La rândul lor, soții Emanuel și Denisa Resiga au încheiat o etapă foarte bună pe probele ieșene, câștigând categoric ierarhia clasei RC5N dar mai ales pe cea a Swift Cup - relansând lupta la titlu pentru ultimele două etape. De cealaltă parte, victoria celei mai longevive cupe monomarcă din țara noastră - Cupa Dacia - le-a revenit lui Mircea Onofrei și Ralucăi Magdaș, asta după ce Daniel Militon - liderul la zi - a fost nevoit să abandoneze pe ultima probă a raliului. Și deși s-au impus la Cupa Dacia, Onofrei și Magdaș - înscriși în cadrul Trofeului Rally Start - n-au avut nicio șansă în fața proaspătului debutant Andrei Vereștiuc, care după debutul de succes în etapa de viteză în coastă de la Straja (la comenzile unui Peugeot 208 R2), s-a impus categoric și la prima sa participare într-o etapă de raliu - de această dată însă cu un Suzuki Swift Sport.
Și-n vreme ce calculele nu sunt foarte clare momentan, decât în clasamentul absolut, Adrian și Angela Tehei devin campionii clasei NAT11 după rezultatul de la Raliul Iașului, acolo unde au ocupat poziția secundă în spatele fraților Octav și Tiberiu Lunguleac. Din păcate pentru Cătălin Ienășel, etapa ieșeană a însemnat al patrulea abandon din acest an, și unul consecutiv.
Următoarea etapă a Campionatului Național de Raliuri "Betano" de va desfășura în perioada 20-22 Septembrie 2024 în cadrul TESS Rally Brașov - Ediția 53, etapă denumită de organizatori în acest an drept 'raliul celor trei județe', întrucât probele speciale îi vor purta pe sportivi de-a lungul județelor Brașov, Prahova respectiv Covasna. Toate detaliile acestei etapei sunt disponibile pe www.raliulbrasovului.ro